V lesích (Tana Frenchová)

V dětství jako jediný ze tří dětí zřejmě unikl tragédii. Po dvaceti letech se vrací na inkriminované místo jako vyšetřovatel případu, který má možná s dávnou událostí něco společného. Autorčin senzační debut z roku 2007 vyšel letos v lednu také jako audiokniha.

Většina z nás má jistě les spojený s příjemnou procházkou, dětským dobrodružstvím, možná s hledáním hub, nebo ho vnímá jako příjemné útočiště ve stínu před horkým letním žárem. Jistě se ale shodneme na tom, že les dokáže být někdy také pěkně tajemný a dokonce strašidelný. Z kontrastu lesa coby dějiště dětských výprav a jedné tragické události vychází ve svém čtrnáct let starém detektivním thrilleru Tana Frenchová. Původem Američanka (narozena 1973) procestovala řadu zemí a poté se usadila v irském Dublinu, který dnes považuje za svůj domov. Nějaký čas pracovala na archeologickém nalezišti, které jí vnuklo nápad na prvotinu V lesích. Román byl velice úspěšný a získal dvě prestižní ocenění za nejlepší prvotinu roku 2008 – cenu Edgara Allana Poea a Anthony Award. Kromě spisovatelky je Tana také vystudovanou divadelní herečkou.

V roce 1984 se v lese poblíž malého městečka jižně od Dublinu ztratily tři dvanáctileté děti. Jeden z nich, Adam Ryan, byl později nalezen v šoku držíc se stromu, boty měl plné krve, která ale nebyla jeho. Zbylé dvě děti – Peter a Jamie – se nikdy nenašly a Adam si z onoho dne vůbec nic nepamatuje… Dnes je dvaatřicetiletý detektiv na oddělení vražd. Aby si ho média nespojovala s nikdy nevyřešenou tragédií, používá své prostřední jméno Robert (Rob). Jenom jedna osoba ví, co si kdysi prožil, a to jeho parťačka a kamarádka Cassie Maddoxová.

Jednoho dne je na archeologickém nalezišti poblíž Adamova rodného městečka nalezena mrtvola dvanáctileté Katy. I když je jasné, že zemřela pár hodin předtím, Adamovi se znovu vrací vzpomínky na ztracené kamarády a hrůzný les. Z onoho lesa sice dnes už zbylo jen málo, protože musel ustoupit stavbě dálnice (díky čemuž bylo naleziště objeveno), ale Adamovi se nepříjemné pocity vrací. Navíc se ukazuje, že spolu oba případy mohou souviset. Udeřil tedy znovu po dvaceti letech neznámý vrah a možná i pedofil? Nebo jde jen o náhodu? Adam/Rob ale teď musí svou pravou totožnost tajit ještě pečlivěji, protože kdyby se souvislost mezi oběma případy prokázala, byl by z vyšetřování odvolán. Možná má tedy po dlouhé době naději konečně zjistit, co se tehdy jemu a jeho kamarádům stalo…

Přiznám se, že jsem měl zpočátku trochu problém s autorčiným obšírně-květnatým stylem vyprávění. Připadalo mi, že je v knize až moc odboček, úvah a metafor, ale nakonec jsem si na to zvykl. A rozhodně jsem udělal dobře, že jsem vydržel až do konce. Tana Frenchová totiž po čase ty odbočky používá čím dál méně a soustředí se na to podstatné. Tedy na dvě hlavní dějové linie, tu z roku 1984 a tu o dvacet let později. Postupem času vás příběh pohlcuje víc a víc a čím hlouběji se do něj ponoříte, tím více je vám jasné, že máte před sebou výjimečnou záležitost. Román, který prokazuje obrovský talent autorky vtisknout příběhu několik vrstev. Dokáže skloubit silnou psychologickou linii, kdy emotivní pasáže dokážou být občas poměrně silné, umí si poradit s policejně-procedurální detektivkou (pojem „umění výslechu“ tady dostává patřičnou podobu a je lahůdkou pro milovníky tohoto žánru), vzdává hold barvitým vzpomínkám na dětství (byť dost brutálně přerušené) a také vypráví emotivní příběh jednoho velmi silného přátelství, vystaveného těžké zkoušce.

I když jde o ženu-spisovatelku, rozhodla se Tana svůj příběh vyprávět z pohledu Adama, a ještě navíc v první osobě. Nutno říci, že se o Adamovi rozhodně nedá mluvit jako o vyloženě kladné postavě. Je to spíše takový antihrdina, a i když se snaží být svědomitým kriminalistou, občas se chová jako slon v porcelánu a dost často také jako pěkný – s prominutím – idiot. Nebudu jistě sám, koho si nakonec získá mnohem sympatičtější Cassie, a to nejen svou čistou duší, ale i obrovskou profesionalitou, což se projeví zejména před koncem knihy. Za třetí hlavní postavu lze považovat Sama, kolegu Adama a Cassie. V pasážích z jejich společných večeří v duchu studentských časů na kolejích je vlastně vidět, jak Adamovi Sam a Cassie nahrazují ztracené kamarády z dětství, Petera a Jamii.

Rovnou říkám, že kniha má částečně otevřený (a také docela hořký) konec. Něco se uzavře, ale něco ne, takže na vyjasnění budeme muset sáhnout po dalších autorčiných titulech. Tana napsala od vydání svého debutu řadu dalších románů (česky jich vyšlo osm), které jsou volně propojeny postavami z dublinského oddělení vražd. Každý román má jiného vyprávěče, který se objevil také v některém z předcházejících románů. Autorčiny romány také spojuje motiv dětí, které jsou nuceni čelit známému či neznámému zlu. Což mimochodem pramení z autorčiny obliby Stephena Kinga a jeho proslulého hororu To. Ještě dodám, že první dva romány V lesích a Podoba se staly základem osmidílného krimi seriálu Dublin Murders (2018).

audioknihu V lesích načetl Petr Jeništa

Příběh také vyšel jako audiokniha z nakladatelství OneHotBook a načetl ji herec Petr Jeništa. Někdy se mi sice zdálo, že se při určitých partech poněkud pitvoří a jeho přímá řeč některých postav inklinuje k parodii (zejména u protivných či ač moc zvědavých žen), na druhou stranu ale musíme připustit, že pokud autorka vyloženě nepopíše, jakým tónem dotyčná osoba mluví, nechává režisérovi a interpretovi jistou „tvůrčí svobodu“. Co ale naopak musím vychválit, to je Jeništův přednes ve vypjatějších pasážích, kdy bez problémů zvládne zoufalství a pláč. Tady je opravdu perfektní. Kromě hudebních předělů jednotlivých kapitol je občas četba podbarvena tajemnými zvuky, což celému vyznění příběhu dává až mystický nádech.

V lesích je rozhodně zajímavý, a i přes obšírný začátek skvěle napsaný román o jednom násilně přerušeném dětství, šanci přijít na kloub dvacet let staré tragédii, ale také o netušeném zlu, které se bere v lidech, u kterých bychom to rozhodně nečekali. Potěší milovníky klasického policejního vyšetřování, ale nabízí daleko víc. Audio verze je pak díky přednesu interpreta a bohatému zvukovému doprovodu rovnocenným způsobem, jak se také do příběhu ponořit.

Knižní předloha:
Originální název: In the Woods (2007)
Vydání v České republice: Argo (2010)
Přeložil: Petr Pálenský
486 stran

Audiokniha:
Vydáno: OneHotBook (2021)
Interpret: Petr Jeništa

Režie: Martina Frejová Krátká
Celková délka: 20 hodin 38 minut
Médium: 2x CD mp3

Pošlete článek dál:

Autor příspěvku: Richard Spitzer

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

reCaptcha * Časový limit vypršel. Prosím obnovte CAPTCHA