Vražda potřebuje reklamu (Dorothy Leigh Sayersová)

Pokud by se sestavoval seznam jakýchsi deseti nejzákladnějších detektivních románů, zmínil bych Collinsův Měsíční kámen, Doylova Psa baskervilského, Tři rakve J. D. Carra, něco od Agathy Christie a mimo jiné rovněž příběh Vražda potřebuje reklamu D. L. Sayersové
Lord Peter Wimsey v něm na začátku nastupuje do reklamní agentury jako obyčejný textař jménem Death (Smrt) Bredon. Jeho působení má poměrně jednoznačný cíl: vyšetřit smrt jednoho z pracovníků, který spadl ze schodů. Úmrtí je ve firmě považováno za nehodu, jak to ale vypadá, vše je jinak. Pomocníkem v pátrání je lordu Wimseymu jeho švagr, vrchní inspektor Parker. Ten prahne po dopadení pašéráků kokainu a právě s nimi zřejmě vražda v agentuře souvisí. Kromě pracovníků reklamní agentury se tu tak setkáváme třeba se slečnou, která bere kokain.

Vražda potřebuje reklamu bývá zmiňována jako nejzdařilejší detektivka D. L. Sayersové. Mluví se o tom, že tento příběh není jen detektivkou, ale i společensko-psychologickým románem. O to se autorka snažila i v dalších knihách, ale právě tady se jí to povedlo (asi) nejlépe. Rozhodně je zajímavé sledovat zaměstatnce agentury řesící, jestli je „lepší člověk“ ten, který má soukromou školu, poznámky na mladé s vysokou školou, mladou kokainistku, která chce stále „akčnit“ nebo třeba lorda Petra na párty, kde se lidé oddávjí – řekněme – milostným hrátkám. Právě touto poznámkou (,,Našel nádhernou zimní zaharadu plnou opilých dvojic v různých stádiích milování,…“), jako by se kniha mohla odehrávat klidně dnes na jakési alkohol nepostrádající akci mladých. Stejně tak nahlédnutí do reklamní agentury a vymýšlení textů působí současně a dává, myslím, nahlédnout do světa, který i dnes pro nás zůstává trošku tajemným. Na druhou stranu je tento román přece jen – třeba díky výbornému překladu Vladimíra Procházky z roku 1940, v němž používá i české ekvilvalenty jmen jako Mařenka, Honzík či Karlíček – i výletem do starých časů. V příběhu je zmiňován Edgar Wallace, citován nebo parafrázován například Shakespeare či Bible.

Klasická detektivka Vražda potřebuje reklami je rozhodně dobře napsaná a vtipná, i když se zde přes všechny zmíněné klady najdou (alespoň pro mě) i slabší a trošku nudné pasáže – jako například popis kriketového turnaje.

Originál: Murder Must Advertise

Překlad: Vladimír Procházka

5. vydání – Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1998

Pošlete článek dál:

Autor příspěvku: Juan Zamora

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

reCaptcha * Časový limit vypršel. Prosím obnovte CAPTCHA