Pokud by se sestavoval seznam jakýchsi deseti nejzákladnějších detektivních románů, zmínil bych Collinsův Měsíční kámen, Doylova Psa baskervilského, Tři rakve J. D. Carra, něco od Agathy Christie a mimo jiné rovněž příběh Vražda potřebuje reklamu D. L. Sayersové
Lord Peter Wimsey v něm na začátku nastupuje do reklamní agentury jako obyčejný textař jménem Death (Smrt) Bredon. Jeho působení má poměrně jednoznačný cíl: vyšetřit smrt jednoho z pracovníků, který spadl ze schodů. Úmrtí je ve firmě považováno za nehodu, jak to ale vypadá, vše je jinak. Pomocníkem v pátrání je lordu Wimseymu jeho švagr, vrchní inspektor Parker. Ten prahne po dopadení pašéráků kokainu a právě s nimi zřejmě vražda v agentuře souvisí. Kromě pracovníků reklamní agentury se tu tak setkáváme třeba se slečnou, která bere kokain.
Vražda potřebuje reklamu bývá zmiňována jako nejzdařilejší detektivka D. L. Sayersové. Mluví se o tom, že tento příběh není jen detektivkou, ale i společensko-psychologickým románem. O to se autorka snažila i v dalších knihách, ale právě tady se jí to povedlo (asi) nejlépe. Rozhodně je zajímavé sledovat zaměstatnce agentury řesící, jestli je „lepší člověk“ ten, který má soukromou školu, poznámky na mladé s vysokou školou, mladou kokainistku, která chce stále „akčnit“ nebo třeba lorda Petra na párty, kde se lidé oddávjí – řekněme – milostným hrátkám. Právě touto poznámkou (,,Našel nádhernou zimní zaharadu plnou opilých dvojic v různých stádiích milování,…“), jako by se kniha mohla odehrávat klidně dnes na jakési alkohol nepostrádající akci mladých. Stejně tak nahlédnutí do reklamní agentury a vymýšlení textů působí současně a dává, myslím, nahlédnout do světa, který i dnes pro nás zůstává trošku tajemným. Na druhou stranu je tento román přece jen – třeba díky výbornému překladu Vladimíra Procházky z roku 1940, v němž používá i české ekvilvalenty jmen jako Mařenka, Honzík či Karlíček – i výletem do starých časů. V příběhu je zmiňován Edgar Wallace, citován nebo parafrázován například Shakespeare či Bible.
Klasická detektivka Vražda potřebuje reklami je rozhodně dobře napsaná a vtipná, i když se zde přes všechny zmíněné klady najdou (alespoň pro mě) i slabší a trošku nudné pasáže – jako například popis kriketového turnaje.
Originál: Murder Must Advertise
Překlad: Vladimír Procházka
5. vydání – Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1998