Vlastní spravedlnost (Camilla Läckberg)

Camilla Läckberg Vlastní spravedlnostVlastní spravedlnost je čtvrtým titulem ze série švédské autorky Camilly Läckberg se spisovatelkou Erikou Falckovou a detektivem Patrikem Hedströmem. Opět dokazuje, že je výbornou autorkou a v poutavém příběhu nabízí kromě zajímavé zápletky i pro své knihy typické psychologické drobnokresby.

Přípravy na svatbu přeruší Patriku Hedströmovi případ vraždy, která nejdříve vypadá jako dopravní nehoda, jejímž následkem byla smrt. V autě mrtvé ženy byl cítit alkohol, ale Marit byla zapřísáhlá abstinentka. Komisařův instinkt zpozorní a díky jeho buldočí povaze je brzy odměněn výsledkem. Případ se totiž nápadně podobá jinému, o kterém kdysi slyšel vyprávět na jedné konferenci. Kromě modřin kolem úst byla v okolí těla nalezena stránka z pohádky Jeníček a Mařenka od bratří Grimmů.
Ve stejné době se v Tanumshede začíná točit reality show Hříšníci v Tanumu, která má „pozdvihnout“ povědomí o místě, jak si myslí místní radní Erling. Ne všichni jsou z takovéto akce nadšeni a tuší problémy, které může přinést divoká mládež toužící po pozornosti získané za jakoukoliv cenu.
Na policejní oddělení přichází nová posila, Hanna. Její manžel Lars je jako psycholog k dispozici účastníkům natáčené reality show. Ambiciózní Hanna se zase snaží zapadnout do policejního kolektivu a rozhodně ví, jak si získat pozornost ješitného šéfa Mellberga. Hanna s Larsem mají jakési problémy, které se postupně stupňují a zdárně vytvářejí ve čtenáři dojem velkého tajemství z minulosti.

Nálezem mrtvé řidičky ovšem počet vražd nekončí. Sledovanost reality show zvýší nález dalšího mrtvé osoby. Tou je Barbie, jedna ze soutěžících Hříšníků v Tanumu. Nejen ona, ale i zbývajících pět účastníků nemělo úplně jednoduchý život a již předtím se setkali v jiných reality show. Camilla Läckberg neukazuje jen jejich snahu o výhru a zviditelnění, ale i jejich myšlenky nad tím kdy udělat jaký krok a proč. Ne úplně jednoduchou roli jak v tom, co si zvolli, přežít. Odkrývá i důvody, proč si vybrali tenhle způsob sebeprezentace. I když soutěžící pocházeli z různých prostředí a jejich osudy se lišily, měli cosi společného. Jeden z nich k tomu podotkl:

„Nenapadlo tě nikdy, že je to pro nás jednodušší a lepší alternativa toho, co máme doma? Že je to možnost uniknout něčemu, co nás nakonec stejně dostane?“ (str. 232)

Vlastní spravedlnost si čtenáře získá už svým úvodním krátkým prologem psaným kurzivou. Zvláštní vzpomínky vyprávěné neznámým chlapcem se čas od času objeví mezi aktuálním dějem a zas a znovu čtenáře nutí přemýšlet nad záhadou, která se skrývá za jeho vyprávěním.

Nejvíc si vzpomínal na její parfém. Malá lesklá lahvička se sladkou těžkou vůní stávala v koupelně. Jako dospělý pátral tak dlouho v parfumerii, až ji našel. Musel se zasmát, když si přečetl její jméno: „Poison.“

Stříkávala si ho na zápěstí, která si pak otřela o krk, a pokud na sobě měla sukni, tak i o kotníky.
Strašně se mu to líbilo. Její něžná drobná zápěstí se třela o sebe. Vůně se vznášela kolem ní a on vždycky toužebně čekal na okamžik, kdy se k němu nakloní a políbí ho. Vždycky na ústa. Tak lehce, že si občas nebyl jist, jestli to byl skutečně polibek, nebo jestli se mu to jen zdálo.
„Starej se o svou sestru,“ zašeptala, než vyběhla, spíš vylétla ze dveří.
Potom si nikdy nemohl uvědomit, jestli jí odpověděl, nebo jen přikývl.“ (str. 7)
Autorka si opět velmi zdatně pohrává s čtenářovou fantazií a nutí ho spřádat nejrůznější teorie, které by mohly vést k vyřešení případu. Ať už je to Hanna se svým manželem a jejich velkou životní záhadou…

„Potřebovali si toho hodně vysvětlit, hodně udělat. Ale k ničemu z toho nedošlo. Minulost ležela mezi nimi jako obrovská překážka, kterou nikdy nemohou překonat.“ (str. 93)
… nebo život jednotlivých účastníků reality show či třeba pohled na tajnou partnerskou dvojici Marit a Kerstin. Lesbický vztah, který je předmětem nenávisti z mnoha stran. Mezi tím vším pokračují střípky z osobního života Patrika a jeho ženy Eriky. Vedle příprav na svatbu se stará o svou sestru Annu, která se zhroutila poté, co byla nucena v sebeobraně vraždit, a o její děti. I Patrik se ocitá pod velkým tlakem. Na jedné straně je třeba se starat o klid ve městě při akcích partičky z reality show a ustát veškerý mediální tlak a na druhé straně vyšetřovat vraždu, za kterou se nejspíše skrývá sériový vrah. Zpočátku se zdá, že spolu oba případy nesouvisí, ale zdání klame.
Zvýšené pozornosti se v této knize těší šéf Mellberg, který prožívá pozdní silné citové vzplanutí.
Z celého příběhu přímo tryská sociální kritika a především reakce na prostředí televizní reality show. Jak jsme u autorky zvyklí, příběh je opět velmi čtivý a přesvědčivý.
A protože Camilla Läckberg ovládá své řemeslo na výbornou, pojistila si pro jistotu ještě čtenáře příští knihy záhadou týkající se Eričiny matky. Již v červenci by mělo nakladatelství MOTTO vydat její pátou knihu s názvem Elsyino tajemství.


Originál: Olycksfågen, 2006
Překlad: Eva Nováčková, 2011
Vydalo nakladatelství MOTTO, 2011
www.motto.cz
352 stran

Pošlete článek dál:

Autor příspěvku: Lucie Cermanová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

reCaptcha * Časový limit vypršel. Prosím obnovte CAPTCHA