Myslel si, že po odchodu od policie nalezne na irském venkově klid. Bude ale muset znovu oprášit své znalosti, aby se pokusil klukovi ze sousedství najít zmizelého bratra. První díl nové série od autorky bestselleru V lesích vychází v audioknižní podobě.

Spisovatelka Tana Frenchová se sice narodila ve Spojených státech, ale poté, co díky otcově zaměstnání žila v různých zemích, se usadila v Dublinu a všechny své příběhy zasazuje do Irska. Proslavila se hned svou prvotinou V lesích, za kterou získala cenu Allana Edgara Poea za nejlepší debut roku 2008. Následovaly romány propojené postavami dublinského oddělení vražd, z nichž dva – zmíněná prvotina a román Podoba – byly přetaveny do osmidílného televizního seriálu Dublin Murders (2019, u nás zatím nebyl vysílán). Frenchová se také věnovala psaní samostatných románů, jako je titul Temná zahrada. První díl nové série u nás vyšel pod názvem Slídil (knižně v roce 2022), letos pak také jako audiokniha.
Když Cal Hooper odešel po pětadvaceti letech od chicagské policie, koupil si čtyřhektarový pozemek s domkem ze třicátých let minulého století v západním Irsku a začal ho rekonstruovat. Celkem rychle se seznámil s místními svéráznými chlápky, kteří se pravidelně schází v hospodě v nedalekém městečku, a také se všetečným, postarším sousedem Martem. Jednoho dne zjistí, že ho kdosi na samotě pozoruje. I když není se svými 193 centimetry žádné „ořezávátko“, nemá z toho dobrý pocit. Nakonec zjistí, že se stal objektem zájmu místního dvanáctiletého kluka Treye pocházejícího z rodiny, kterou místní nemají zrovna v lásce. Cal se přesto s Treyem spřátelí a kluk mu pomáhá s restaurováním starého nábytku. Není to ovšem jen tak, Trey ví, čím se Cal dříve živil, a nakonec se ukáže, že za vším stojí snaha přimět Cala, aby našel jeho ztraceného staršího bratra Brendana.
Calovi se do toho moc nechce. U policie se sice kromě jiného zabýval hledáním nezvěstných osob, ale odznak už nemá, takže nemá k dispozici ani obvyklé pomůcky a metody, které by využil „doma“ v aktivní službě. Nakonec mu to nedá a slíbí chlapci, že se pokusí zjistit, co se dá. Možná už jen proto, že v okolí někdo farmářům brutálním způsobem zabíjí ovce a Cala by zajímalo, zdali to náhodou nemá souvislost s Brendanovým zmizením. Místní však nic nevědí nebo vědět nechtějí, navíc se Calovi dostává zprvu nenápadných varování, aby se do ničeho nepletl, přičemž ta varování jsou čím dál tím očividnější.
Autorčin debut V lesích byl z velké části založen na propracované psychologii, emocích, zajímavém vyšetřování a jisté dávce tajemna, takže když si člověk zvykl na autorčin styl vyprávění, nebyl nakonec problém nechat se vtáhnout do děje. Proto jsem byl na autorčin další román zvědavý, už jen proto, že nezapadá do „dublinské série“. I tady atmosféra funguje, a to v podobě nehostinné podzimní krajiny krásného, ale svým způsobem drsného kraje (autorku prý inspirovaly k napsání tohoto románu příběhy ze starého amerického západu). Dovedete se vcítit do všech těch zvuků, poryvů větru a šumění deště. To by samo o sobě pochopitelně nestačilo, jenže román toho bohužel o moc víc nenabídne.
Hlas interpreta se poslouchá hned od začátku dobře a při poklidném rozjezdu příběhu nemáte problém dát si s Calem „oraz“ v příjemně poklidné krajině (svým způsobem), byť pro milovníky akce a napětí hned od začátku bude ten rozjezd pozvolný až moc. Problém je, že se to ani po začátku moc nezmění. Příběh někdy plyne doslova šnečím tempem, bez nějakého většího vzruchu, nikam se nespěchá, na všechno je dost času.
Bohužel tu čtenář o nějaké větší napětí moc nezavadí. Dokonce ani v pasážích, které k nějaké akci či vzruchu přímo vybízí. Překvapení tu jedno je, to ano, někdy v půlce knihy, ale pak se vše zase srovná a jede se dál ve starých usedlých kolejích.
Co se ovšem audioknižnímu titulu nedá absolutně vytknout, je načtení. Hlas dabingového veterána, herce Zdeňka Hrušky, se poslouchá velmi dobře. Interpret dokáže oddělit zemité hlasy místních chlapů, přičemž se našel především v postavě souseda Marta. Daří se mu i další „hospodští povaleči“, takže velmi dobře víte, kdo zrovna mluví, aniž byste k tomu potřebovali nějaký dovětek. Zajímavá je také hudební složka. Relativně krátké předěly mezi kapitolami jsou doplněny zvuky, které se snaží podpořit zádumčivou až tajuplnou atmosféru osamělého místa kdesi v Irsku.
Z příběhu nakonec zůstává jen dobře vystižená atmosféra krásné, ale drsné krajiny Irska a skvělý přednes interpreta. Jinak je to patrně pokus o rádoby melancholický příběh vztahu osamělého muže a jeho mladého pomocníka, který ho nakonec přinutí oprášit své policejní zkušenosti. Na rozdíl od románu V lesích tu chybí nějaký větší náboj, propracovanější psychologie nebo alespoň tajemno, které okolní krajina nabízí. Nezachrání to ani snaha vyprávět příběh o tom, jak si tu svérázní Irové řeší problémy po svém nebo protagonistovo morální dilema v závěru. Ten je bohužel podivně neslaný a nemastný, přičemž děj v podstatě vyšumí do ztracena.
Knižní předloha:
Originální název: The Searcher (2020)
Vydání v České republice: Argo (2022)
Přeložila: Jitka Jeníková
354 stran
Audiokniha:
Vydáno: OneHotBook (2025)
Čte: Zdeněk Hruška
Celková délka: 16 hodin 31 minut