Tajemství dívky s dračím tetováním (Dan Burstein, John-Henri Holmberg, Arne de Keijzer)

Tajemství dívky s dračím tetovánímExistuje čtvrtá část příběhů Mikaela Blomkvista a Lisbeth Salanderové? Jak vznikla Larssonova trilogie Milénium? Co bylo předobrazem syrových zločinů, které se v jeho knihách objevují? Odpovědi na to vše vám přináší ucelený pohled několika fundovaných publicistů.

Možná patříte mezi ty statisíce lidí po celém světě, které propadli kouzlu Larssonovy trilogie Milénium (Muži, kteří nenávidí ženy; Dívka, která si hrála s ohněm; a Dívka, která kopla do vosího hnízda). Možná patříte mezi ty, kteří „zhltli“ všechny tři švédské filmy natočené podle těchto knih. Možná jste už viděli i americkou verzi. A možná máte doma v knihovničce i první komiks s hrdinským novinářem Mikaelem Blomkvistem a svéráznou Lisbeth Salanderovou.

Pokud jste na všechny předchozí otázky odpověděli ano, pak jste nejspíš i majiteli dvou dokumentárních knih, které se k trilogii vážou. Pokud ne, měli byste to napravit.

Zaprvé, co by to bylo za kompletní sbírku bez těchto knih, a zadruhé, určitě byste se rádi dozvěděli něco o tom, jak vaše oblíbená trilogie vznikala. Autorkou jednoho z titulů je Eva Gabrielssonová, životní partnerka Stiega Larssona. V češtině vyšla pod názvem Stieg, Milénium a já (recenzi vám také přineseme), pod druhou je podepsán kolektiv hned tří autorů.

Prvním z nich je americký novinář Dan Burstein, který už napsal mj. průvodce ke knize Šifra mistra Leonarda (Tajemství Da Vinciho kódu). Dalším autorem je Arne de Keijzer, také novinář, zároveň komentátor a obchodní konzultant. Trojici autorů uzavírá John-Henri Holmberg, redaktor, překladatel, ale především dlouhá léta blízký přítel Stiega Larssona. Právě díky jeho přínosu do této knihy se můžeme dozvědět spoustu zajímavých a méně známých informací ze spisovatelova života.

Mera věděla, že jsem založil ediční řadu Tajemství, která se zabývá bestsellery a slouží jako čtenářský průvodce k Da Vinciho kódu a řadě dalších knižních fenoménů. Řekla nám, že kolem Stiega Larssona je také spousta nezodpovězených otázek a že by stálo za to působivý svět tohoto spisovatele prozkoumat.

Přijel jsem domů a stáhl si první díl Larssonovy trilogie do počítače. O čtyřicet osm hodin později jsem ho měl přečtený a pustil se do Dívky, která kopla do vosího hnízda (ano, poprvé jsem díly skutečně četl na přeskáčku).

Pár dní nato jsem zavítal do Bostonské čtvrti Cambridge, protože jsem měl přednášku na jakési akci Harvardovy univerzity. Zastavil jsem se v knihkupectví Harvard Coop, abych si koupil papírové výtisky Larssonových knih. V obchodě, který je patrně nejintelektuálnějším knihkupectvím v celých Spojených státech, jsem zůstal v úžasu stát. Larssonovy knihy byly v prodejně vystaveny celkem na devíti místech. Moje žena Julie okamžitě vytušila, že se schyluje k cestě do Stockholmu, a navrhla, abychom si rovnou koupili pár knih o Švédsku.

Str. XII

Autoři se v jednotlivých pasážích zabývají nejen americkým pohledem na celosvětový fenomenální úspěch této trilogie, ale dávají prostor i dalším publicistům, aby se vyjádřili, co je osobně na Larssonových knihách tolik fascinuje a proč je považují za výjimečné.

Tito fundovaní odborníci se však nevyznávají pouze z obdivu k Larssonovu dílu. Pokud jste o Švédsku před triumfálním příchodem Milénia mnoho nevěděli a zajímá vás širší pohled na společenskou a sociální problematiku, o které Stieg píše, máte v ruce možná tu správnou knihu.

Vězte, že všichni ti, kteří dostali v knize prostor, komentují jednotlivé stinné stránky současné švédské společnosti, jako je násilí na ženách, propojení pravice s neofašistickými organizacemi a jejich prorůstání do vládních kruhů nebo tzv. obchod s bílým masem. Tedy vše, s čím na stránkách knih Mikael Blomkvist a Lisbeth Salanderová bojovali. A bohužel nic z toho není ani trochu smyšlené, ba dokonce je skutečnost mnohdy mnohem horší.

V angličtině vyšel první titul pod názvem Dívka s dračím tetováním. O anabázi, pod jakými názvy knihy měly vycházet a pod jakými nakonec vycházely, se také dočtete. Možná budete překvapeni, ale spoustě lidem se nelíbil původně zamýšlený název Muži, kteří nenávidí ženy. A to Stieg chtěl titul použít na celou trilogii. Ostatně, nemusíme chodit daleko — když přítelkyně koupila tuto knihu svému bratrovi k Vánocům, setkala se s poměrně chladným až roztrpčeným postojem své švagrové, která se dopáleně dotazovala, zdali tím chce přítelkyně něco naznačit. Naštěstí se vše rychle vysvětlilo.

Tajemství dívky s dračím tetováním není samozřejmě jen o politice, jak by se z výše uvedených odstavců mohlo zdát. Nepřijdete o odpovědi na otázky, které zajímají asi nejvíce čtenářů — jak je to s tajemnou nedokončenou čtvrtou knihou a nechutnými tahanicemi o Stiegovo dědictví mezi Evou a Stiegovým otcem a bratrem. Přečtete si, jak některé pasáže z druhého a třetího dílu Milénia vypadly díky redakčním zásahům po Larssonově předčasné smrti. Dozvíte se něco o chybách v anglickém překladu, o tom, že Larssonovy postavy ožily dokonce i na divadelních prknech, ale hlavně — co vše ze Stiegova života bylo předobrazem pro jeho pozdější bestsellery.
Kniha osciluje mezi lehce politickými komentáři k hlavním dějovým liniím Milénia, rozsáhlým Larssonovým životopisem (skoro celá závěrečná třetina knihy) až po zábavný rozbor různých technických hraček, které se v knihách objevily. To vše je doplněno mapkou Stockholmu, ve které jsou zaznačena místa, kde se děj převážně odehrává, a fotografickou přílohou.

Díky tomu, že jsou v knize otištěny články různých autorů, se nelze samozřejmě občas vyhnout tomu, abychom četli nějakou informaci znovu. Jistě, o Miléniu byla napsána spousta článků, ale proč nemít vše podstatné na jednom místě, v jedné knize?

Psát recenzi o něčem, co je do jisté míry samo recenzí, je těžké. Chtěl jsem se v tomto článku obrátit především na ty, co ještě váhají, zdali si knihu koupit. Pokud jste všechny tři romány Milénia přečetli, líbily se vám, pohltily vás (tak, že jste začali pít hektolitry kávy a jíst sendviče nebo se dokonce nechali potetovat), zajímáte se o to, jak to všechno vzniklo, co si o tom myslí jiní, neváhejte. A vy, co chcete mít sbírku kompletní, neváhejte už vůbec.

Originální titul: The Tattooed Girl. The Enigma of Stieg Larsson and the Secrets Behind the Most Compelling Thrillers of Our Time (2010)
Vydáno: Squibnocket Partners LLC. (2010)
Přeložila: Lenka Kapsová (2012)
Vydání v České republice: Host — vydavatelství, s. r. o., Brno 2012
392 stran

www.hostbrno.cz

Pošlete článek dál:

Autor příspěvku: Richard Spitzer

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

reCaptcha * Časový limit vypršel. Prosím obnovte CAPTCHA