Tajná dvojka A + B – Případ ztraceného koně (Jiří W. Procházka, Klára Smolíková)

Kdo má zájem na tom, aby se nedokončilo natáčení historického filmu? Na to bude muset přijít na začátku letních prázdnin dvojice dětských detektivů v jejich čtvrtém dobrodružství.

Klára Smolíková a Jiří Walker Procházka se jednak věnují publicistické činnosti každý sám za sebe a jednak společnému psaní. Před čtyřmi lety vydali detektivku Mrtvá šelma, první z ohlášené série Souřadnice zločinu. Jiří W. Procházka se zúčastnil zajímavého projektu „Román na šest nádechů“, kdy šestice autorů psala pod dohledem veřejnosti detektivní příběh (Šest nevinných). Přispěl také do oceňované sbírky Prague Noir, která se dokonce dočkala překladu do angličtiny. Kromě toho se manželská a autorská dvojice již nějaký čas věnuje psaní krátkých detektivních příběhů pro děti, z něhož vyšla série Tajná dvojka A + B. Případ ztraceného koně, který vyšel na konci loňského roku, je už čtvrtý titul z této řady.

prvním příběhu jsme se seznámili s dvanáctiletým Arturem, který se s rodiči přestěhoval do nového města. Našel si tu stejně starou kamarádku – spolužačku Báru, se kterou od té doby podnikají dobrodružné výlety s nádechem tajemna a nebezpečí. Přitom se jim vždy podaří objasnit i nějaký ten zločin. V prvních dvou příbězích mladí detektivové pomohli vyřešit případ úmyslně založeného požáru v dinosauřím parku a únos učitelky. Ke dvojici nerozlučně patří mohutný pes Šerlok, jehož „páníček“ je Arturův tajemný soused pan Vrchota. Ten má doma sklep plný „technických hraček“, které dvojici kamarádů vydatně v jejich pátrání pomáhají.

V novém příběhu vyráží Bára s Arturem na začátku prázdnin na výlet na kolech. Cílem jejich cesty je velký statek Bářina strýce. Ten pro ně uchystal překvapení – v nedalekém hrádku se natáčí historický velkofilm a strýc poskytuje na svém statku filmovému štábu útočiště. Když dorazí zpráva, že onemocněla dvojice dětských herců, hádejte, kdo je zastoupí? Ano, správně. Bára s Arturem díky tomu zažívají sen snad každého dítěte – zahrát si ve filmu. Navíc ještě v historickém, kde se to jen hemží udatnými rytíři a ušlechtilými koňmi. Jenže někdo si zřejmě nepřeje, aby se film dotočil, a tak natáčení různými způsoby sabotuje. Bářin strýc už o detektivních schopnostech svých malých hostů slyšel a věří, že i tentokrát na něco přijdou a natáčení zachrání…

Jako obvykle jde o poměrně útlou knížečku, která se dá v pohodě přečíst za jeden podvečer. I tentokrát je doplněná komiksovými ilustracemi a na konci každé kapitoly najde čtenář úkol, který se váže k právě přečtené kapitole. Díky němu se také může dozvědět leccos nového, protože řešení je vždy umístěno pod kvízem (vzhůru nohama). To ani nemluvím o tom, že zvlášť pro dětského čtenáře bude jistě zajímavé dozvědět se něco o tom, jak probíhá natáčení takového historického filmu. Také se něco málo dozvíme o rodině hlavních hrdinů a o tajemném panu Vrchotovi.

Vzhledem k zaměření na školou povinné čtenáře je příběh s prvky sci-fi pochopitelně vyprávěný poměrně jednoduchým stylem, nicméně autorům se podařilo sugestivně vylíčit atmosféru konce školního roku a začínajících letních prázdnin. Skoro máte pocit, že je ze vzduchu cítit teplo, vůně rozkvetlé louky nebo jehličí v lese, slyšíte šumění stromů v lehkém odpoledním vánku a zurčení potoka. Před Vámi je příslib prázdninových dobrodružství, o to sladší, že jsou před vámi dva měsíce bez školy, jejíž začátek je navíc v nedohlednu.

A Vám dospělým bych snad jen vzkázal – pokud by snad Vaše dítě chtělo, abyste jim z knihy četli – nebojte se toho. V jedné scéně říká pan Vrchota svému kolegovi, že už téměř zapomněl na svá dětská léta, ale že právě dvojice mladých detektivů mu pomáhá při vzpomínání, jaké to bylo být obyčejným klukem. A tak si možná i Vy díky této oddychové knížce rádi zavzpomínáte na ten krásný čas, kdy celé léto bylo před Vámi a kdy – jak se zpívá v jedné známé písni – svět byl fajn, svět byl náš.

Text: Jiří W. Procházka, Klára Smolíková (2018)
Vydáno: Portál (2018)
152 stran