Slyšet jeleny zpívat (František Šmehlík)

18. marec 2021 majú milovníci kvalitnej literatúry poznačený v kalendári určite červeným perom. Preto nečudo, že aj tento rok, napriek neutíchajúcej pandémii Covid-19, pre ktorú zostávajú kníhkupectvá otvorené iba formou výdajných okienok, sa neustále zvyšuje záujem čitateľskej verejnosti o nové pútavé knižné tituly. Prvý kvartál roka 2021 priniesol čitateľom 12 skvelých „jarných“ titulov v rámci Veľkého knižného štvrtka. Medzi predstavovanými titulmi nechýbala ani pôvodná česká tvorba, ktorú tu medzi inými autormi dôstojne zastupuje trojnásobný majster republiky v džude František Šmehlík, pôvodom z Ostravy, ktorý momentálne dokončuje štúdium bohemistiky na Univerzite Palackého v Olomouci. Popri štúdiu sa autor venoval písaniu skvelého kriminálneho románu, ktorého dej sa odohráva v osade Helašná v Beskydoch.

Pri pôvodnej detektívnej tvorbe, či už v Čechách, alebo na Slovensku, sa stretávame zásadne s dvomi základnými „typmi“ autorov. Medzi tých prvých sa radia „ľudia od fachu“ – teda bývalí operatívci, vyšetrovatelia či kriminalisti – na jednej strane rieky Moravy zastúpení Martinom Goffom a na tej druhej Dominikom Dánom (obaja vystupujú pod prísnou anonymitou, nezverejňujú svoje podobizne, o autogramy môžete žiadať iba poštou 😊). Vidia priamo do kuchyne, poznajú policajné postupy, metódy vyšetrovania, svoje príbehy zasadzujú do reálnych miest a viaceré dejové línie sú opisom skutočných kriminálnych prípadov, ktoré sa udiali v nedávnej minulosti. Preto sa nemožno čudovať, že sa ich knižné tituly míňajú ako teplé rožky a obaja autori majú vo svojom vienku niekoľko desiatok knižných titulov, ktoré sa pravidelne držia v rebríčku bestsellerov, kde na hlavu porážajú aj skúsených zahraničných autorov krimi románov.

Druhú skupinu autorov detektívnych prípadov označujem ako literárnych vedcov a publicistov, kde radím najmä Michala Sýkoru a jeho skvelú sériu s majorkou Máriou Výrovou (aj úspešne sfilmované Českou televíziou) a tiež Ivu Procházkovú (zatiaľ dvojdielna séria s majorom Mariánom Holinom – tiež úspešne sfilmované ako „Vraždy v kruhu“). Preto sa nemožno čudovať, že ak je latka čitateľskej verejnosti nastavená takto vysoko, bude každý nový titul porovnávaný s hore menovanými uznávanými autormi.

Román „Slyšet jeleny zpívat“ som s láskavým zvolením autora mohol čítať ešte pred jeho oficiálnym uvedením, za čo som mu nesmierne vďačný. 324 strán som zhltol doslovne jedným dychom a bol som veľmi milo prekvapený. Strhujúci dej, detailný psychologický opis postáv v uzavretej komunite horskej osady, vyšetrovanie na oboch stranách našej bývalej spoločnej republiky a prekvapivé, až mrazivé rozuzlenie v závere.

K deju samotnému: Pri prechádzke lesom je objavené brutálne zavraždené dievča v horskej osade, podozriví sú podľa šéfa ostravskej kriminálky Miroslava Ladu určite členovia miestnej komunity, ktorí majú takmer všetci do nohy svojich pomyselných „kostlivcov v skriniach“. Každý niečo úzkostlivo tají, či už zámerne, alebo z jednoduchého dôvodu, že s políciou nemali osadníci v  dobách nedávno minulých práve najlepšie skúsenosti. Stránku za stránkou, respektíve krok po kroku môžeme sledovať, ako sa pôvodne zdanlivo jednoduchý prípad (vrahom by mal byť bývalý milenec, veď takmer všetky stopy vedú k nemu) začína zauzlovať, pribúdajú podozriví, jasné alibi sa ukážu v úplne inom svetle a dej postupne graduje až tak, že sa rozbehne šialený beh s časom o závody. Dostihnúť vraha, ktorý je vždy akoby o krok vpred pred prenasledovateľmi veru nebude ľahkou záležitosťou. Postupne sa pred čitateľmi odkrývajú staré hriechy a ukazuje sa, že aj tento brutálny zločin má svoj pôvod v minulosti hlavných aktérov. A aj tu sa ukazuje, že platí staré známe porekadlo – nie každý si môže za svoj osud sám. Jednoducho niekedy stačí byť v nesprávnu dobu na nesprávnom mieste a to ostatné je len dielom šialenej náhody.

Šmehlík napísal skvelú seversky mrazivú krimi zasadenú do malebnej beskydskej prírody, kde sa opisom brutalít rozhodne nešetrí, krv doslovne strieka všade a čitateľ si môže od nervozity hrýzť nechty na rukách, aby sa nakoniec dozvedel, kto je onen tajomný vrah v pozadí a aké boli skutočné pohnútky jeho konania. Som plne presvedčený, že Frantovi Šmehlíkovi sa podarilo zaradiť medzi top autorov českej krimi a zostáva iba dúfať, že bude pokračovať vo svojej tvorbe. Ako sme sa mohli dočítať na webových stránkach, momentálne pracuje na prvom diele série s olomouckou vyšetrovateľkou Laurou Arou. Máme sa teda na čo tešiť a dúfam, že sa tento krimi román objaví na pultoch kníhkupectiev v čo najkratšej dobe.

Nakladatel: Argo, 2021
328 str.

Autor příspěvku: Artúr Soldán