Svědkyně obžaloby (Agatha Christie)

Jedenáct příběhů plných promyšlených zločinů, brilantní dedukce i překvapivých závěrů vás přenese do staromilské atmosféry Anglie, jak ji podává královna detektivek. Můžete si ji vychutnat díky sedmi hlasům špičkových interpretů. 

Představovat čtenářům detektivek Agathu Christie je jistě naprosto zbytečné. Jsem si jist, že i ten, kdo s detektivním žánrem začal teprve nedávno, nebo ho dokonce nečte vůbec, ví, o koho se jedná. Také téměř jistě ví, že Agatha je duchovní matkou zvídavé slečny Marplové a detektiva Hercula Poirota. Tedy hrdinů dvou samostatných detektivních sérií, z nichž především ta druhá čítá desítky titulů. Většina knih Agathy Christie se dočkala zpracování v podobě filmu či televizního seriálu (za všechny snad stačí jmenovat snímky Vražda v Orient Expressu, Smrt na Nilu, nebo u nás častokrát opakovaný seriál Hercule Poirot). To ani nemluvím o adaptaci rozhlasových her. Kromě toho napsala kolem sto šedesáti povídek a více jak šestnáct divadelních her, z nichž Past na myši je vůbec nejdéle hranou divadelní hrou a Svědkyně obžaloby z roku 1953, adaptace stejnojmenné povídky ze sbírky Smrtonoš, je prý kritiky označována za nejlepší autorčin divadelní počin (ostatně řada kritiků tvrdí, že je to autorčina nejlepší povídka). Navíc se také stala předlohou několika televizních a filmových adaptací, mimo jiné oscarového filmu Billyho Wildera (1957). Nejnověji po ní sáhl herec a režisér Ben Affleck, který na příští rok chystá stejnojmennou adaptaci, kterou bude režírovat a sám si v ní zahraje.

Svědkyně obžaloby také dala název sbírce jedenácti povídek Agathy Christie, kterou vydalo nakladatelství OneHotBook jako audioknihu. Většina povídek pochází z roku 1933 a objevila se již ve výše zmíněné sbírce Smrtonoš, která u nás vyšla před deseti lety. O četbu jednotlivých příběhů se podělili Adéla Kubačáková, Martin Preiss, Viktor Preiss, Libuše Švormová, Otakar Brousek ml., Lukáš Hlavica a Růžena Merunková. Jednotlivé povídky odděluje jednoduchý hudební motiv, některé pak ještě začínají zvukovým efektem pro lepší navození příběhu (rádio, hukot vlaku, psací stroj, bouřka atd.). Režisér Michal Bureš si přizval ke spolupráci věkově i hlasově pestrý sbor kolegů z řad osvědčených herců, moderátorů a dabérů. Můžeme se zaposlouchat do příjemného hlasu Adély Kubačákové (dcery herců Jana Kačera a Niny Divíškové), sametového hlasu Martina Preisse, který svůj dar jistě zdědil po otci Viktorovi, jenž bravurně načetl především povídku Ten čtvrtý. Poslech knihy Vám nabídne stále příjemný „český hlas Angeliky“ Libuše Švormové, tak dobře vybraný pro povídku, jejíž hrdinkou je také zralá žena (Rádio). I ostatní interpreti se svého úkolu zhostili dobře, byť u povídky Záhada modré vázy jsem měl trochu problém s četbou Otakara Brouska ml., který mluvu jedné starší postavy až nepřirozeně protahoval, zatímco francouzský přízvuk jisté mladé ženy působil až poněkud (jistě nechtěně) parodicky. V ostatních dvou povídkách, které také načetl, to ale napravil a v poslední povídce Svědkyně obžaloby zase naopak exceluje v „roli“ jedné stařenky.

Sbírka nabízí příběhy různého ladění. Najdeme tu povídku na pomezí thrilleru (Slavičí hnízdo), klasickou detektivní záhadu, kdy záleží především na tom, kdo a kde byl v jakém čase (Píseň o šestipenci), v některých povídkách dokonce lehce probleskuje černý humor. Řada povídek se pak také nese v lehce duchařském stylu (Rádio, Záhada modré vázy, SOS, Červená), nicméně všechno má logické a naprosto pozemské vysvětlení. Jak už napovídá název povídky Poirot a záhada na regatě, setkáme se se slavnou postavou autorčina detektiva. Povídka ostatně vyšla knižně anglicky až v roce 2008 a v češtině existuje pouze v dárkové antologii Hercule Poirot: Povídky z roku 2016. Belgičan s geniální dedukcí tentokrát pomůže mladému muži vysvětlit rafinovanou krádež vzácného diamantu. Ostatně autorka ve většině povídek dokáže čtenáře překvapit a leckdy i pobavit svou vynalézavostí. To se týká právě povídek, ve kterých jde o poměrně promyšlený podvod či jiný chladně vykalkulovaný zločin (Rádio, Záhada modré vázy, Poirot a záhada na regatě, Dobrodružství pana Eastwooda, Svědkyně obžaloby).

Většina čtenářů detektivek jistě ráda hádá či dedukuje kdo je vrah. V této sbírce nezřídka pachatele dostihne spravedlnost v podobě, v jaké by to nečekal (Rádio). Čtenář tentokrát ale nemusí pokaždé tak zcela uhádnout, kdo bude oběť. To je případ povídky Nehoda, s tak trochu překvapivým koncem.

Martin Preiss při nahrávání Svědkyně obžaloby. Foto: OneHotBook

V dnešním světě detektivních thrillerů plných krkolomných zvratů, eskamotérsky promyšlených zločinů, deviací a vynalézavé brutality, se už možná řadě čtenářů ani nechce vracet se k poklidně plynoucím příběhům Agathy Christie. Přiznám se, že ani mě by se asi nechtělo pouštět se do románu, kde maximálně někdo někoho otráví jedem rozpuštěným v odpoledním čaji. Ve sbírce Svědkyně obžaloby však žádná povídka není natolik dlouhá, abyste se u ní začali nudit. To vám vyprávěčský um královny detektivek (a skvělý přednes osvědčených interpretů) nedovolí. Každá povídka vás dříve či později zaujme. Jsem si jist, že u většiny z nich budete chtít vědět, jak dopadne, jak to pachatel navlékl, eventuálně co se skrývá za tajemně děsivými jevy.

Stále ještě váháte, zdali se do poslechu povídek pustit? Kde jinde ale můžete obdivovat autorčin příjemně čtivý styl, schopnost na malé ploše nejen zaujmout, ale leckdy i překvapit čtenáře? Není snad na škodu občas se zastavit a v klidu si vychutnat prostředí Anglie třicátých let minulého století? Dobu plnou džentlmenů v cylindrech a dokonale padnoucích oblecích, éru ctnostných dam i roztomile cudných mladých žen? Kde jinde si užít poslech několika špičkových interpretů v jedné audioknize, jejich příjemné hlasy a schopnost svým procítěným přednesem umocnit zážitek z příběhu? Nemusíte patřit mezi obdivovatele Agathy Christie, ale pokud máte rádi detektivky, zajímavou zápletku, pohodovou četbu, a navíc fandíte audioknihám, neměla by vám tahle antologie ujít.

Audiokniha:
Vydáno: OneHotBook (2020)
Čtou: Adéla Kubačáková, Martin Preiss, Viktor Preiss, Libuše Švormová, Otakar Brousek ml., Lukáš Hlavica a Růžena Merunková
Celková délka: 8 hodin 33 minut
Médium: 1 CD / mp3

Pošlete článek dál:

Autor příspěvku: Richard Spitzer

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

reCaptcha * Časový limit vypršel. Prosím obnovte CAPTCHA