NĚMÁ DÍVKA (Michael Hjorth a Hans Rosenfeldt) RECENZE AUDIOKNIHY
Desetiletá dívka byla svědkem vyvraždění rodiny svých příbuzných. Podaří se policejnímu psychologovi ji rozmluvit dříve, než ji najde vrah? Čtvrtý příběh bude pro Sebastiana Bergmana hodně osobní.

Švédská literární scéna získala před patnácti lety novou stálici na poli detektivek, a to v podobě autorské dvojice Hjorth–Rosenfeldt. Tito pánové se seznámili coby scénáristé pracující společně pro švédskou veřejnoprávní televizi. Později spolu začali psát první díl o sebestředném a málokdy snesitelném psychologovi Sebastianu Bergmanovi, který však má v pravý moment ty správné světlé okamžiky, které čtenářskou averzi vůči jeho osobě buď zviklají, nebo rovnou smažou. První příběh Temná tajemství vyšel ve Švédsku v roce 2010, o tři roky později ho u nás vydalo nakladatelství Host. Od roku 2023 vychází postupně příběhy Sebastiana Bergmana také jako audioknihy. Němá dívka je čtvrtým titulem, u nás vyšel v roce 2015 a v audioknižní podobě letos v květnu.
Státní kriminálka ze Stockholmu je požádána o pomoc při řešení čtyřnásobné vraždy. V rodinném domě v malém městečku neznámý pachatel bez milosti postřílel celou rodinu, včetně dvou malých chlapců. Šéf mordparty Torkel si opět přizve na pomoc policejního psychologa Bergmana. Vyšetřování brzy odhalí, že v domě musel být podle stop dětských nohou v kalužích krve ještě někdo další. Onou svědkyní byla desetiletá neteř chlapců Nicole, které si vrah nevšiml. Dívka poté utekla z domu a nyní se schovává v jeskyni za městem. Pachatel se mezitím zbavil dalšího člověka, který by ho mohl ohrozit (půjčil si od něj pušku) a nyní se dozvídá i o Nicole. Policii se spolu s týmem dobrovolníku však podaří najít Nicole včas. Otřesená dívka ale vůbec nemluví. Tady nastává moment, kdy Sebastian může ukázat, co v něm je. S dívkou se sblíží a ona jen díky němu začne kreslit děsivé obrázky, skrze které podává svá svědectví. Avšak od konce, od záchrany v jeskyni, až po samotné vyvraždění rodiny. Policie i Sebastian sice musejí být trpěliví, jenže vrah je odhodlaný posledního svědka najít a zabít za každou cenu.
Autorské duo se na rozdíl o jejich mnoha kolegů nedrží tradičních schémat tzv. severské detektivky, jejich zápletky se spíše podobají anglosaským krimi thrillerům (sériový vrah, nájemné vraždy, masová vražda). Čtenáře tak vtáhnou do děje poměrně razantním způsobem, nevyhnou se ovšem někdy až zbytečně podrobným odbočkám do soukromí hlavních postav. A i když jejich zápletky nejsou často zrovna originální, vytěží z nich maximum a dokazují, že dějové zápletky typické spíše pro Spojené státy či Velkou Británii lze adaptovat i pro Skandinávii. Daří se jim tím udržet čtenářovu pozornost i napětí až do samotného konce. Ani tento případ není výjimkou, opět se to čte (respektive poslouchá) velmi dobře. Tedy pochopitelně pokud se dokážete přenést přes vraždu dětí. Opět nahlédneme do mysli pachatele v samostatných kapitolách, které jsou k tomu vyčleněny. Tyto pohledy jsou občas poněkud iritující, protože kromě toho, že pachatel o vyděšené dětské svědkyni přemítá jako o „té malé svini“, si neustále opakuje přihlouplá moudra své matky typu „člověk dělá jen to, co musí“.
Kromě Sebastiana se opět setkáváme s většinou hlavních postav kriminalistů z předchozích dílů. Uršula se stále léčí po střelném zranění, které jí omylem způsobila Sebastianova zhrzená milenka (viz závěr předchozího dílu), takže je v tomto románu poněkud upozaděna a objeví se v něm jen sporadicky. Sebastian se sice stále více sbližuje s Vanjou, jež stále neví, že je jeho dcerou, avšak vztahy ostatních detektivů se Sebastianem jsou poněkud mrazivější. Zejména Torkel mu dává za vinu Uršulino zranění. Nutno ovšem říci, že Sebastianovi tentokrát nelze moc vytknout. Ze začátku je místy i vtipný (odlehčená scéna asistence u výslechu krátce po úvodu knihy), jeho čas samozřejmě přichází, když se seznamuje a posléze i sbližuje s Nicole. Dívka mu připomíná dceru Sabinku, o kterou přišel spolu s manželkou při ničivém útoku tsunami před lety v Thajsku. Celý případ je tak pro něj dosti emotivní a osobní, takže autoři sáhli občas po opravdu dosti dojemných scénách, které nejen ukazují pravé Sebastianovo umění, ale rozhodně ho staví i do mnohem lepšího světla než v předchozích případech.
Pachatel se sice dá uhodnout už dost brzy po začátku, nicméně jeho pozdějším (nepřekvapivým) odhalením příběh pochopitelně nekončí. Což musí být jasné jak podle toho, kdy k odhalení dojde, tak ze znalostí předchozích románů autorské dvojice. I v tomto příběhu si možná nejeden čtenář položí otázku, proč se ještě „babráme“ v soukromí protagonistů, když už je vše vyřešeno, ale ono to má v knize opět své místo, jak se minimálně ještě dvakrát ukáže. Autoři se nespokojili s prvotním odhalením a navíc posilují spojovací linku všech příběhů. Čtenáři/posluchači tak musí být jasné, o čem bude a kam bude nejspíš směřovat.

Audioknihu opět načetl v režii Michala Bureše herec a dabér Aleš Procházka. O jeho příjemně zabarveném hlasu nikdo nepochybuje, psal jsem o něm už v recenzích předchozích titulů. Kapitoly oddělují krátké hudební vsuvky a sám interpret se očividně cítí nejlépe „v kůži“ Sebastiana, hned totiž poznáme, kdy mluví či uvažuje on. Velmi dobře se mu ale daří interpretovat také pocity a úvahy pachatele.
Drsná zápletka čtvrtého titulu rychle vtáhne čtenáře do příběhu, který je vyprávěn čistě a srozumitelně, s čímž drží krok i audioknižní podoba. Pro zvýšení atraktivity příběhu autoři občas odložili logiku stranou (opravdu by svědka čtyřnásobné vraždy hlídal jeden policista v okresní nemocnici, vážně by ho později nezařadili do programu na ochranu svědků namísto ukrývání v bytě veřejně známého psychologa?). Odboček by mohlo být o něco méně a mohly být kratší, ale celkový pozitivní dojem z románu nijak výrazněji nesnižují. Oproti dřívějším příběhům je tu silná emocionální linie včetně poměrně hořkého konce, který však má nejspíš čtenářům zachovat hlavního hrdinu tak, jak jsou na něj zvyklí.
Knižní předloha:
Originální název: Den stumma flickan (2014)
Vydání v České republice: Host (2015)
Přeložila: Petra Hesová
450 stran
Audiokniha:
Vydáno: OneHotBook (2025)
Čte: Aleš Procházka
Celková délka: 16 hodin 18 minut