Temný Kraj: recenze po skončení seriálu

V neděli 2. dubna odvysílala televize Prima poslední díl kriminálního seriálu Temný Kraj. Pojďme se podívat, jak si vedl nejen v konkurenci imitátorské soutěže Tvoje tvář…, ale také ve srovnání s pondělními rivaly Specialisté a Svět pod hlavou. A v neposlední řadě, zdali splnil očekávání tvůrců.

Začátek roku 2017 byl pro příznivce žánru krimi slibný. Všechny tři naše hlavní televizní stanice nasadily do vysílání nové detektivní seriály. Nejdříve odstartovala Česká televize, která už v pondělí 2. ledna zavedla diváky do osmdesátých let minulého století v kriminálně-mysteriózním Světě pod hlavou. Přesně o dva týdny později mu vyrostl konkurent z Novy v podobě seriálu Specialisté.

Televize Prima se zřejmě nechtěla mezi oba pondělní rivaly vměšovat a sázela na to, že v nedělním večeru její Temný kraj nebude mít tak velkou konkurenci. Platilo to zhruba do odvysílání poloviny epizod. Pak Nova nasadila na nedělní večery třetí řadu soutěže Tvoje tvář má známý hlas a sledovanost podle serveru mediaguru.cz o nějakých dvě stě padesát tisíc diváků poklesla. I když pak díl od dílu stoupala, původní úrovně už nedosáhla. V hodnocení na webu ČSFD se Temný Kraj držel mezi oběma konkurenty na „zlatém středu“ (40 – 60 %, Specialisté se většinou nedostaly nad 40 % a Svět pod hlavou zase nespadl pod 70 %).

Připomeňme si v krátkosti, o čem Temný Kraj byl. Specialista na sériové vraždy Petr Kraj (Lukáš Vaculík) trpí zdravotními problémy, a tak je donucen si na nějaký čas vzít dovolenou na zotavenou. Uchyluje se na polorozpadlou venkovskou faru, která kdysi patřila jeho strýci. Zakrátko si osvojí zatoulaného psa a začne vypomáhat místní trojici kriminalistů vedené Naďou Hamplovou (Kristýna Nováková), jejímiž podřízenými je ambiciózní poručík Coufal (Jan Teplý) a lenivý Sláma (Karel Zima). Závažné kriminální případy většinou přesahují možnosti a schopnosti venkovských detektivů, a tak kromě Kraje musí občas z Prahy vypomoci i jeho bývalý parťák Bach (Martin Trnavský) nebo policejní psycholog (Saša Rašilov).

Seriál vyšel z pera sesterské a scénáristické dvojice Kateřiny a Jitky Bártů, které mají za sebou např. telenovelu Rodinná pouta, „školní“ seriál Gympl s (r)učením omezeným nebo krimi sérii V.I.P Vraždy. Jitka Bártů také všechny epizody Temného Kraje režírovala.

Seriál sester Bártových neměl na rozdíl od jeho pondělních konkurentů žádný zahraniční vzor, nicméně jednotlivé epizody byly volně inspirovány skutečnými zločiny, o nichž se ve své době v médiích hodně psalo – např. manželi Stodolovými nebo tzv. Lesním vrahem. Scénáristky zvolily poněkud netradiční a také riskantní přístup, kdy rozdělily každý případ sériových vražd do dvou epizod. Na každý díl pak navazoval publicistický seriál Očima Josefa Klímy, ve kterém tento známý scénárista, novinář a spisovatel v prvním příspěvku diváky seznamoval se skutečnou kauzou, která se stala inspirací právě odvysílané epizody.

Podle tvůrců měl být seriál něco mezi Vraždami v Midsomeru (místní pověry a záhady) a Komisařem Rexem (Krajův nově získaný psí pomocník). Nutno říci, že se oběma titulům seriál moc nepřiblížil.

Největším problémem byli představitelé venkovské trojice kriminalistů, kterým to povolání nikdo moc nevěřil. I při vyšetřování těch nejzávažnějších zločinů působili jako pohodová trojice vyšetřující tak maximálně krádeže slepic. Přesně je vystihuje jeden komentář na webu ČSFD, který byl vložen k poslední (dvoj)epizodě: „Pokud mě někdy unese psychopatický vrah, tak prosím, moc prosím, ať mě nezachraňuje tahle banda hňupů!“. Seriál se mohl snažit o atmosféru tajemna sebevíc, ale když došlo na vyšetřování, nevěrohodnost hlavní trojice všechno srážela. Svobodná matka Naďa Hamplová neustále řešila problémy s (nesympatickým) synem („Mami, řekni mi konečně, kdo je můj táta“ – proboha, kdy už tvůrci od tohoto otravného klišé konečně ustoupí), namísto rázného rozhodování a organizování se dost často zmohla jen na rozpačitý úsměv a autoritu měla asi tak velkou jako batole v kočárku. Coufal v podání Jana Teplého měl být ostrým a ambiciózním detektivem, nicméně často sklouzával k přehrávání a bohužel působil spíš směšně. No a Sláma tomu teprve nasadil korunu.

Právě jeho postava měla nejvíce odkazovat na ono tajemno, spojené s místními pověrami a legendami, jako tomu bylo v některých epizodách zmíněných Vraždy v Midsomeru. V Temném Kraji to navíc ještě bylo podtrženo pojmenováním jednotlivých epizod – Čarodějnice, Loupežníci, Jezinky, Zjevení atd. To by ovšem nesmělo všechno záviset na postavě rádoby policisty Slámy, který si v místních pověrách libuje a po nocích je „datluje“ na půdě svého domu do notebooku. U něho jsem za celou dobu sledování vůbec nepochopil, proč tam ta postava vlastně je. Kolegy i diváky věčně otravujícího lenocha jsme nikdy neviděli nic pořádně vyšetřovat. Téměř v každé scéně se pouze ládoval nebo vykládal o tom, jak temné časy brzy přijdou (případně v kombinaci obojího). – „Zlo probouzí další zlo,” konstatuje temně v jedné scéně. „Tohle neskončí dobře!” To by sice bylo hezké, kdyby to neříkal na místě činu, kde se stala vražda. Takže mord je co? Dobrý konec? Nicméně podobné typy jsou asi módním hitem současných seriálů. Herec Tomáš Jeřábek, alias omezený úředník ze známé reklamy na banku, musí být asi dost vytížený, protože jinak by určitě po rolích obtloustlých troubů ze seriálů Rapl a Svět pod hlavou jistě přijal obdobnou úlohu i v Temném Kraji.

Jediný, kdo tak zůstal jakžtakž uvěřitelným, byl Lukáš Vaculík jako Petr Kraj, jehož postava přinášela do seriálu spojující dějovou linii se zdravotními problémy. Jednu chvíli to dokonce vypadalo, že má před sebou poslední chvíle života. Nicméně ani on nebyl vyloženým tahounem seriálu, dost často na řešení případu přišel skoro náhodou, pouhým vnuknutím. „Tihle dva to rozhodně nebyli,“ lakonicky konstatuje, když mu ke kriminalistickému závěru stačí letmý pohled na fotku podezřelých a kobliha ukradená kolegovi. Leckdy se scény s ním omezovaly na nudné záběry procházky se psem k místnímu křížku, případě na to, jak věčně nestíhá autobus do Prahy. To byla obzvlášť „povedená“ vsuvka, u které člověk nevěděl, jestli má být naštvaný, když už je to poněkolikáté v té samé epizodě použité, nebo se smát.

Počinu, který by mohl být zajímavý, se tedy bojovalo o diváckou přízeň dost těžko. Kromě nevěrohodnosti hlavních představitelů, tu byla celá řada logických přehmatů, které dokázaly leckdy zabít i epizodu se sebeslibnějším námětem. Klasicky to bylo vidět v závěrečné dvojici epizod, kdy v kraji řádil sériový vrah, zabíjející své oběti sekáčkem na maso nebo sekerou, přičemž do těl svých obětí vyřezával pořadová čísla. Tohle by se dalo natočit patřičně syrově. Jenže když například kriminalisté hledají Hamplovou, o které jim vrah řekl, že je někde zakopána a pomalu se tam dusí, všichni vědí, že vrah pracoval na hřbitově. Ten následně proleze pár policajtů, pak to vzdají, ale přesto je nakonec všechno zachráněno, když Krajovi jeho pes přinese Nadinu botu (kde se tam vzala?) a on jí díky tomu s Coufalem a Slámou objeví v márnici, zavřenou v bedně, ve které by se stejně dost těžko udusila. Asi nemá cenu se ptát, proč se tam nikdo z policistů prohledávajících hřbitov předtím nepodíval… A tak by se dalo pokračovat a v každé epizodě najít několik podobných kopanců. Bohužel.

Když však vezmeme v úvahu slušnou sledovanost a průměrné hodnocení, vychází nám z toho, že se nejspíš dočkáme druhé řady. Naznačují to zadní vrátka (no, spíš vrata) v poslední scéně závěrečné epizody. Upřímně, přes to všechno, co jsem o seriálu napsal, bych nebyl proti. Ale musel by se scénáře ujmout někdo jiný. Tvůrci by měli zvážit namísto dvojice epizod raději formát v podobě devadesátiminutových dílů, jako tomu bylo například u zmíněných Vražd v Midsomeru.

Česko 2017
Režie: Jitka Bártů
Hrají: Lukáš Vaculík, Kristýna Nováková-Fuitová, Jan Teplý ml., Karel Zima, Martin Trnavský, Saša Rašilov nejml., Tereza Kostková, Jan Novotný, Zdena Studenková, Robert Nebřenský, René Přibil, Naďa Konvalinková, Matěj Havelka, Zuzana Kajnarová, Josef Kubáník, Jiří Vejdělek, Teresa Branna, Andrea Daňková, Zuzana Vejvodová, Monika Zoubková a další.
Délka: 60 minut (12 epizod)

Mluveno česky

Oficiální stránka seriálu: http://www.iprima.cz/porady/temny-kraj