Filip Nore je třicetiletý žokej. Kromě záliby řítit se v koňském sedle co nejrychleji přes překážky také rád fotografuje. Nerad dělá jakákoliv rozhodnutí, žije sám v malém domku a se svým životem samotáře je úplně spokojený. Až do jisté doby, kdy mu do života zasáhnou dvě události. Tou první je smrt otce mladšího kolegy-žokeje Steva Millace, následné vyloupení a požár jejich domu. Filip si z trosek odnese krabici s nepovedenými pracemi Stevova otce, jinak uznávaného (ale neoblíbeného) dostihového fotografa. Filipovi totiž není jasné, proč by si někdo schovával své „neúspěchy“. Velmi brzy ovšem přijde na to, že fotografie i negativy jsou zkažené jen zdánlivě; při určitých postupech ve fotolaboratoři lze z nich opět získat kvalitní záběry. Otázkou však je, jestli to, co je na těch záběrech, nemělo zůstat před zraky kohokoliv raději skryto. Filip má na výběr – zdali jít cestou vyděrače a pokusit se zjistit o celé záležitosti ještě víc, ohlásit vše policii a pošpinit jméno Stevova otce, nebo vše utajit. Bohužel však o existenci záhadné krabice ví ještě někdo další …
Druhou událostí je možnost získat sto tisíc liber od Filipovy babičky, a to když se mu podaží najít nevlastní sestru Amandu, o které neměl Filip dosud ani tušení. On sám babičku nenávidí kvůli jejím dávným sporům s jeho matkou a o babiččiny peníze nestojí. Stejně tak se mu nechce do žádného pátrání, ale vzhledem k tomu, že o své matce, která ho v minulosti často odkládala u různých „přátel“ a nakonec opustila, mnoho neví, bere to nakonec jako příležitost něco více se o ní dozvědět …
„Reflex“ rozhodně nepatří mezi nejlepší Francisovy práce. Je však o něco kratší než jiné romány a je, jak je u tohoto autora běžné, velice čtivý. Odehrává se v podstatě ve třech rovinách – tou první je kriminální záležitost kolem vydírání, druhou pak Filipovo pátrání po nevlastní sestře, poslední rovinu tvoří popis odkrývání umně zašifrovaných dokumentů do zdánlivě nepovedených snímků. Právě tato rovina byla pro mě, coby fanouška fotografování, nejzajímavější a je to vlastně také důvod, proč jsem si tento titul vybral pro recenzi. Ale i ti, kteří fotografování vůbec nerozumí nebo se jejich tvorba fotografií omezuje na mačkání spouště digitálního automatu, se nemusí bát. Dramatického děje se jim v této knize dostane i tak.
Originální titul: Reflex (1980)
Vydáno: Michael Joseph Ltd. v Londýně 1980
Vydání v České republice: Olympia (1983)
Přeložila: Jaroslava Moserová-Davidová (1983)