Ivan Trojan se v roli ochránce zákona objevil už v pohodových Četnických humoreskách z doby první republiky. Příští čtvrtek má premiéru film Davida Ondříčka, ve kterém hraje hlavních roli kapitána Bezpečnosti. Kasařský zločin, který se svými kolegy vyšetřuje na začátku, připomene právě staré časy mezi válkami.
Děj se odehrává v roce 1953 a půjde o víc než o vyloupenou káču. Do případu se zapojuje specialista z NDR major Zenke v podání Sebastiana Kocha z oscarových Životů těch druhých. Hakl má rázem svého protivníka, do případu se nemá plést a vše je v rukou Státní bezpečnosti.
Se svým šéfem (Martin Štěpnička) se domlouvá, že bude vyšetřovat dál potajmu, protože nevěří ve vinu podezřelého Žida Kirsche (Miroslav Krobot) — v což neuvěří ani diváci. V úvodu je možnost sledovat kasaře Janotu ve správně odpudivém podání Norberta Lichého s parťákem. I tak se připravuje vykonstruovaný proces s členy židovské obce. Se zanecháním několika mrtvých totiž dojde ještě k přepadení pošty a podezření směřuje právě k Židům.
Policajt s kloboukem
Když se úplně na začátku zjeví Hakl za obrovského deště v tmavé scéně a zapaluje si cigaretu, vypadá v balonovém plášti a klobouk jak Phil Marlowe. Zájem novinářů o vyšetřování může překvapit, až by se skoro chtělo rýpavému divákovi zapátrat, kolik tehdy vycházelo novin, stejně tak bodrost týmu na začátku působí spíše jak ze současné kriminálky. Ostatně, Hakl je především správný policajt, nehledě na dobu komunistického režimu mu jde o dopadení pachatele. Jak sám říká, hledá vraha a je mu jedno, kdo to je.
Má svoji rodinu a žije v karlínském pavlačovém činžáku. S manželkou (Soňa Norisová) není soužití zcela pohodové. V tom není film přelomový, ba naopak: policista, který se příliš soustředí na svou práci. Náhodné setkání Zenkeho, kterému nikdo ve filmu neřekně německy Cenke, ale Zenke, v prádelně dokonce nabídne nevinnou, přesto skvěle eroticky dusnou scénu. Zato se synem (Filip Antonio), kterému čte nebo třeba fandí při fotbale, udržuje Hakl krásný vztah. Právě otcovské momenty přinášejí naprostou většinu vtipných, upřímně vtipných situací ve filmu — třeba právě během fotbalu, kdy rodiče fandí svým ratolestem.
Počet mrtvých narůstá, i když zpočátku to vypadá, jako by se Ve stínu bez mrtvol obešlo. K tomu postupně houstne atmosféra, včetně podezírání kolegů, kdy jen málokdo potajmu pomáhá Haklovi, z kterého se stává osamělý detektiv právě ve stylu Marlowa a jemu podobných. To vše doplňované možná zbytečně často hudbou.
I v menších rolích se vyskytují známé tváře — květinářka v podání Marthy Issové, Klára Issová jako jedna z členek židovské obce. Ve dvou scénách se objevuje v jedné z posledních rolí Jaroslava Adamová jako Haklova sousedka.
Kdy padne měna
Snímek se odehrává v době blížící se měnové reformy. Nechybí šeptanda, Hakla se snaží manželka přesvědčit, aby peníze výhodně investovali, z rádia se ozývá plamenný a věrný hlas ministra financí. Přijede soudruh z Moskvy s příjmením Morozov, které snad ani nemohlo být vybráno čirou náhodou, cituje se veršovánka Kulak. Zbytečné černobílosti o zlých estébácích a těch druzích hodných, řečí o zakládání Sboru o kafi a cigaretách či skoncování s kapitálem se ovšem není třeba bát.
Jistě, úvodní psaný text o atmosféře padesátých let může působit poněkud pateticky, jinak doba dýše z mnoha scén, ale rozhodně ne nuceně jako třeba v seriálu Vyprávěj. Trikový záběr se starými tramvajemi na Václavském náměstí, všudypřítomné obrazy Lenina a dalších. Efektivnější je častá neútulnost míst, ať už je to zaplivaná, špinavá kantýna v železničních opravnách, psí útulek či všemožné kanceláře.
Film v traileru prezentovaný jako nová česká detektivka za návštěvu kina rozhodně stojí, i když jde o nepřesné označení a rutinní vyšetřování detektivek se mění v napínavý thriller. Ve stínu bez přehánění řečeno snad vůbec nenudí. Ač se řešení kriminální záhady může nabízet, bližší posun nejde předvídat. Jen obecné mínění, že „to prostě nemůže dopadnout dobře“ budou mít zřejmě diváci postupně stále víc.
Premiéra: 13. září 2012
Režie: David Ondříček
Scénář: Marek Epstein, David Ondříček, Misha Votruba, spolupráce na scénáři: Ivan Trojan
Kamera: Adam Sikora
Hudba: Jan P. Muchow, Michal Novinski
Střih: Michal Lánský
Zvuk: Pavel Rejholec, Jakub Čech.
Hrají: Ivan Trojan, Sebastian Koch, Soňa Norisová, Jiří Štěpnička, Marek Taclík, David Švehlík, Filip Antonio a další
Délka: 106 minut.