Smrt na festivalu (Laurence Anholt)

Festival v Glastonbury se stane dějištěm nového případu dvojice detektivů ze západní Anglie…

Hvězdná kapela dvojčat Flynnových je otvírákem slavného Glasto, na který přijel rekordní počet návštěvníků. Takže když talentovanější z bratrů Ethan přímo na pódiu zemře, policie má jako svědky nejen početný tým zvukařů, osvětlovačů, stěhováků a tak vůbec, ale i stotisící dav kolem hlavní stage, který vše viděl na vlastní oči. Festival ale smrtí nekončí, police tak má jen čtyři dny, do kdy budou návštěvníci na místě, než se všichni rozjedou pryč – a mezi nimi vrah. Hlavně žádný stres…

Opět se tu setkáváme s roztomilou dvojicí detektivů-protikladů. Shanti Joyceová je rázná, stojí nohama pevně na zemi a nenechá si do ničeho kecat. To Vince Caine je jiná liga – buddhista a přemýšlivý filosof, empatický až na půdu. Sledovat jejich půtky a to, jak Shanti štěká na lidi a Caine je hned nato uklidňuje, bylo tentokrát ještě zábavnější.

Bavil mě ten mumraj kolem festivalu, celé to prostředí, kdy se policie musí prodírat stanovým městečkem. Zatímco Caine se nechá zatáhnout na taneční party, Joyceové se podaří urvat poslední volný pokoj v penzionu mezi účinkujícími zpěváky. Umělecká branže tu tedy opět dostává svůj prostor a vy můžete odhadovat, kým se nechal autor inspirovat ve své literární verzi slavných umělců. Celé to bohémské a hipísácké prostředí je jako dělané pro volnomyšlenkářského Cainea a vy se prostě musíte bavit, když trpělivě vysvětluje Joyceové, proč by někdo sakra chtěl bydlet v jurtě.

Vražda za pomoci proudu skrz elektrickou kytaru kdysi určitě byla použita ve Vraždách v Midsomeru, ale stoprocentně ne na největším festivalu všech dob. Ten specifický blázinec má sice za následek, že se jakékoli pokusy o vyšetřování smrti slavného zpěváka setkávají s neúspěchem (a vlastně se trochu i ztrácejí pod nánosem všech těch dojmů), autorovi se ale povedlo přiblížit tu atmosféru. Náladu přilehlých vesnic, které sice těží z turismu, ale jinak se od bláznů distancují, nebo samotné město Glastonbury, které blázny vzalo za své a spíš tam najdete věštírnu než spořitelnu. A pod tím vším pulzuje hudba z nedalekých pódií…

I když je na autorovi znát jistá nezkušenost v žánru detektivek (je kovaný spíš v knížkách pro děti) jeho zaujetí východní mystikou se tu spojilo s výtečným popisem festivalu v duchu New Age, kde je detektivní linka jen takovým pojítkem.

Smrt na festivalu je nenáročná detektivka z uměleckého prostředí se sympatickými hrdiny, jejichž slovní výměny posouvají knihu až někam ke konverzační komedii. Nečekala jsem, že se až takhle pobavím…

Originál: Festival of Death, 2020
Překlad: Lubomír Veselý
Vydal: Metafora, 2020
318 stran

Share Button

Autor příspěvku: Michaela Turková

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

reCaptcha * Časový limit vypršel. Prosím obnovte CAPTCHA