Propast smrti (Robert Bryndza)

Dokáže dvojice soukromých detektivů najít ženu, která se pohřešuje už třináct let? A signalizuje třetí případ Kate Marshallové, že by bylo třeba opět přitvrdit?

Když před pár lety britský spisovatel Robert Bryndza (žijící na Slovensku se svým manželem Jánem) oznámil, že chce skončit s příběhy s Erikou Fosterovou a věnovat se jiné postavě, dostal možná nejeden čtenář strach, že zároveň nechá Eriku v posledním příběhu sprovodit ze světa. Nu, nestalo se tak, ale zatím se k ní tento bestsellerový autor nevrátil. Namísto toho se věnuje příběhům s novou hlavní hrdinkou, Kate Marshallovou. Dnes pětačtyřicetiletá žena původně pracovala u metropolitní policie. Později se přestěhovala do malého přímořského městečka na jihozápadě Anglie, kde vyučuje kriminologii na nedaleké univerzitě. Po příbězích Kanibal z Nine Elms a Mlha nad Shadow Sands přichází Bryndza se třetím příběhem, ve kterém už je Kate majitelkou malé detektivní agentury. Přibrala do ní svého asistenta z univerzity, pětadvacetiletého Tristana, který se objevil už v obou předchozích příbězích.

Tristana a Kate angažují starší manželé Bev a Bill (vážně, opravdu se tak jmenují), aby se pokusili najít, nebo alespoň zjistit, co se stalo s Bevinou dcerou Joannou z prvního manželství. Mladá žena pracovala jako bulvární novinářka v nedalekém Exeteru a před třinácti lety zmizela. Policie se domnívala, že došlo k únosu a vraždě, neboť v parkovacím domě poblíž redakce, kde pracovala, se našel její mobil.

Joanna se zasadila o odhalení nekalých kšeftů jistého politika, který kvůli jejímu článku musel odstoupit. Oba soukromí detektivové rychle zjistí, že se novinářka snažila odhalit jeho další tajemství – zálibu v navazování sexuálních styků s mladými muži. Byl tohle důvod k její vraždě a patří politik stále mezi podezřelé? Vypadá to ale, že tudy cesta nevede. Tristan a Kate naopak stále více pronikají do gay komunity točící se kolem jistého bohatého majitele baru. Postupně se však ukazuje, že Joanna zřejmě nechtěně odhalila něco mnohem závažnějšího, co jí mohlo stát život…

Robert Bryndza knižní sérií s Erikou Fosterovou (původem Slovenkou, která začala kdysi na britských ostrovech jako au-pair a později se vypracovala až na policejní detektiv šéfinspektorku) slavil úspěch a dá se říci, že každý další díl byl lepší než ten předcházející. Což není zase tak častý jev. Start nové série samozřejmě vyvolával otázky, jak si povede v hodnocení čtenářů, protože často nové série nedosahují kvalit té první. První dva díly s Kate Marshallovou však tyto obavy podle mého názoru zažehnaly. Nicméně ve třetím dílu autor poněkud zvolnil.

Asi takhle… Nejedná se o špatný příběh, byť nikterak dějově převratný. Díky prologu víme hned na začátku, co se s Joannou stalo. Je tedy jasné, že na to přijde i Kate se svým společníkem, je jen otázkou jak a především – kdo za tím stojí. Odhalení pachatele také není nijak překvapivé, jelikož nám Bryndza mnoho podezřelých nenabídl. Spíše může být trochu překvapivá souvislost, byť na hraně uvěřitelnosti – opravdu by to tak mohlo fungovat ve skutečnosti? Díky autorově sexuální orientaci se tentokrát příběh homosexuály jen hemží (ostatně sám Tristan už v předchozím příběhu na sebe prozradil, že je gay), ale pokud by vás to snad pohoršovalo, tak Bryndza nikdy nezajde do žádných pikantních podrobností. Gay komunita je naopak pro děj důležitá.

Čtenáře u knihy nejspíš udrží fakt, že jsou obě hlavní postavy pořád sympatické a že se děj – navzdory tomu, že jde o detektivku – odvíjí tak nějak v poklidném duchu, ve výstižně popsané atmosféře malého přímořského městečka. Jaro je v plném rozpuku a Vy téměř můžete spolu s hrdiny cítit slanou vůni moře, slyšet mořský příboj, vidět ohýnky mladých surfařů na pláži a vychutnávat si nádherný západ slunce. Tohle se autorovi povedlo popsat opravdu sugestivně a zejména při čtení teď, v nevábném zimním počasí, to možná leckterý čtenář uvítá. Ale položme si cimrmanovskou otázku „A není to málo, Roberte Bryndzo?“

Je a není. Kdo bude hledat oddechovou a nekomplikovanou detektivku a nebude znát předchozí Bryndzovy tituly, bude patrně spokojen. Kdo bude hledat oddechový a nekomplikovaný příběh na pozadí s mořem, vlnami a surfaři, bude také možná spokojen. Kdo ale přečetl všechny Bryndzovy knihy a bude čekat další pochmurnou story ve stylu dvou předchozích knih s Kate Marshallovou, bude čekat nadarmo. Jako lehké rekreační zastavení je to OK. Autor už ale avizuje další titul s Kate, a v něm by asi měl přitvrdit a vymyslet komplikovanější zápletku. Jinak mu hrozí, že začne čtenáře ztrácet, což by byla škoda, protože tomuhle autorovi od začátku fandím.

Originální titul: Darkness Falls (2021)
Vydáno: Thomas & Mercer, Seattle (2021)
Vydání v České republice: Grada Publishing, a. s., pod značkou Cosmopolis (2021)