Okno smrti (Josef Mareš)

Po Případech 1. oddělení napsal bývalý kriminalista rozhlasovou hru o mladém podporučíkovi, který dostane za úkol přešetřit smrt ženy po pádu z okna. O jediné dva herecké party se podělili Viktor Preiss a Václav Neužil.

Josef Mareš byl šéfem pražské mordparty a proslul vyšetřováním řady mediálně známých zločinů. Později se stal scénáristou a proslavil se televizním seriálem Případy 1. oddělení, který slavil u diváků úspěch. Pro Český rozhlas napsal detektivku Záhadné bodnutí  a nyní posluchačům nabízí další mini detektivní příběh vycházející ze skutečného vyšetřování. Tentokrát jde o případ ženy, která v roce 2000 zemřela po pádu z okna domu v pražských Košířích. Případ tehdy vyšetřovalo místní oddělení a Josef Mareš podle svých slov dostal od nadřízeného po vyšetřování několika „atraktivních případů“ za úkol prověřit podezřelé úmrtí ženy, která se zabila pádem z 22 metrů. Případ byl tehdy zajímavý především rekonstrukcí a vyšetřovacími pokusy na místě tragédie. Na rozdíl od zmíněných mediálně sledovaných případů z devadesátých let byl Mareš jediným vyšetřovatelem, ale musel se opřít o znalecké posudky odborníků, mimo jiné na soudní lékařství, psychologii nebo biomechaniku.

V dramaturgii Kateřiny Rathouské a pod režijním vedením Martiny Schlegelové vznikl velmi působivý příběh, jemuž vévodí hlasové přednesy Viktora Preisse a Václava Neužila. Nejde o klasickou audioknihu, kde se interpreti dělí o čtení původního textu, ale o dramatizaci ve formě rozhlasové hry vydané na CD (četbu v premiéře odvysílal Český rozhlas Dvojka). Sugestivní atmosféru navozuje jak ponurá a zároveň dramatická hudba, tak trefně vybrané zvuky začínající třeba zoufalým voláním manžela zemřelé na tísňovou linku, až po zvuky pražského sídliště – děti hrající si na hřišti, doplněné dalšími zvuky jako jsou žaluzie, otevírání okna atd.

Václav Neužil a Viktor Preiss. Foto: Khalil-Baalbaki

Dramatizace je založena de facto na rozhovoru obou hlavních představitelů (a s výjimkou „drobných roliček“ telefonistky na tísňové lince a figuranta v závěru jediných dvou představitelů), který se odehrává v bytě, kde k tragédii došlo. Václav Neužil představuje mladého podporučíka Šulce, který je na zkoušku na oddělení vražd pražské kriminálky a dostal za úkol celé podivné úmrtí po měsíci ještě jednou přešetřit. Viktor Preiss ztvárňuje osamělého a zoufalého vdovce Zemana, po mrtvici ochrnutého na polovině těla. Podle něj tehdy manželka Marta chystala oběd a po něm chtěla vyprat prádlo. Za tím účelem si klekla na stůl u otevřeného okna, aby na okenní sušák uvázala šňůru a nešťastnou náhodou vypadla. Šulc postupuje s maximální empatií vůči pozůstalému, ale stále se mu na celé záležitosti něco nezdá – na rozdíl od Zemana okolí o příliš šťastném manželství stárnoucího muže s o patnáct let mladší ženou nemluvilo. Šulc se až s „Colombovskou neodbytností“ snaží přijít všemu na kloub. Je přece na oddělení nový a šéf by mu za neúplnou zprávu jistě vyčinil a možná ho i z oddělení vyhodil…

Jak to nakonec všechno bude, to se nechte překvapit. I když si závěr asi domyslíte, dočkáte se jednoho malého překvapení a především – užijete si výborný herecký koncert dvou skvělých herců. Ti dokázali z relativně obyčejného (byť tak trochu smutného i lidského) příběhu vytvořit šťavnatou jednohubku na necelou hodinu pozdního odpoledne, která nejen dokladuje mistrovství vyšetřovatelů i ve zdánlivě banálních případech, ale i spisovatelskou šikovnost někdejšího kriminalistického esa, Josefa Mareše.

 Audiokniha:
Vydáno: Radioservis, a. s. (2020)
Hrají: Viktor Preiss, Václav Neužil
Celková délka: 45 minut
Médium: 1 CD

Pošlete článek dál:

Autor příspěvku: Richard Spitzer

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

reCaptcha * Časový limit vypršel. Prosím obnovte CAPTCHA