Špína za nehty (Sára Saudková a Miloš Čermák)

Sex, drogy a nevěra v erotickém thrilleru, který ovšem zaspal dobu o více jak dvacet let.

Čtyřicátnice Klára pracovala osm let v Americe jako fotografka. Po návratu do Čech potkává svou někdejší spolupracovnici Anetu, která pracuje jako šéfredaktorka jednoho magazínu a Kláře nabídne místo fotografky. Na oslavě opětovného shledání poznává Klára Anetina manžela Karla. Okamžitě mezi nimi přeskočí jiskra. Karel je úspěšný architekt a majitel developerské firmy. Kromě toho je věčně neukojený sukničkář. Netrvá dlouho a Karel začne Anetu podvádět s Klárou.

Klára sice cítí vůči Anetě výčitky, ale zároveň je bezhlavě zamilovaná do Karla, který je sice arogantní, ale také chytrý, vtipný a výborný milenec. Jenže Klářino štěstí zřejmě nepotrvá dlouho. Objevuje se Jonathan, který je nepříjemnou vzpomínkou na její dřívější život v Americe a po Kláře požaduje, aby mu vrátila peníze, které mu dluží. Zoufalá žena si troufne požádat o pomoc Karla. K tomu ovšem bude muset s pravdou ven – její dřívější život ve Státech nebyl takový, jak ho dosud svému okolí líčila…

Fotografku Sáru Saudkovou asi není třeba příliš představovat. Leckdo ji zná jako přítelkyni Jana Saudka, leckteří si ji možná ještě pamatují jako moderátorku někdejší erotické talk show Peříčko. Do světa literatury vstoupila kromě fotografických publikací podle některých kritiků poměrně odvážnými díly. Před osmi lety přispěla do knihy povídek, tři roky na to následoval první samostatný román, poté knížka pro děti a později román pro ženy. Před dvěma roky představila na veletrhu Svět knihy svůj první detektivní titul Déšť. Mělo se jednat o „detektivku pro ženy na téma temných sexuálních zločinů, a ještě temnějších pudů“.

reportáži o křtu knihy z Paláce knih Luxor jsem se tehdy zmínil, že na stránkách Knihy Dobrovský je v biografii Sáry Saudkové uvedeno, že jsou u ní naprosto běžné vulgarismy, neslušné a provokativní pasáže. Už ve zmíněném románu pro ženy (Zpocená záda) prý ukazuje, jak je troufalá, když si s mužským milostným světem pohrává s pořádnou dávkou cynismu a nemravnosti. Kmotrem Deště byl tehdy kromě moderátorky Tiny Pletánkové také novinář a stand-up komik Miloš Čermák, se kterým nyní Sára napsala společnou knihu.

Špína za nehty je na přebalu prezentována jako „milostně kriminální román“. Je to hodně nadnesené. Kniha se spíše drží toho, co bylo o autorce uvedeno v předcházejícím odstavci. Je především vulgární, přičemž vyprávění se často nese v překvapivě primitivním stylu. Osobně bych neměl nic proti způsobu vyprávění „jak autorům zobák narostl“ (respektive hlavním postavám), ale asi se měli autoři tentokrát podívat, jak se to má dělat správně – například ke Štěpánovi Kopřivovi nebo Danielu Grisovi (i když podle některých názorů jde o jednoho a téhož spisovatele). Autoři se ve vyprávění pravidelně střídají a každá kapitola je vyprávěna (v první osobě) buď z pohledu Karla, nebo Kláry. U tohoto stylu vyprávění byste čekali, že Sára psala ženské party a Miloš mužské. Podle předmluvy tomu ale bylo naopak, což vyznívá – už vzhledem k žánru a pikantním detailům vyprávění – přinejmenším divně.

Kam se bude ubírat krimi zápletka, uhádnete skoro hned. Bohužel ani v závěru se žádného velkého překvapení nedočkáte. I když se leccos objasní, nechybí ani povinný a dnes tak oblíbený otevřený konec. Dá se chápat dvojím způsobem, nicméně především si rezervuje nezbytný oslí můstek pro případné pokračování.

Největší problém knihy je, že jsou obě hlavní postavy natolik nafoukané, arogantní a sebestředné, že nemáte žádnou šanci ani chuť k nim cítit alespoň špetku sympatií a je vám zcela jedno, co se s nimi stane. Nářek jedné z postav na ztrátou blízké osoby pak zní jako hodně špatný vtip v mizerném ochotnickém divadle. Jediná trochu sympatičtější je alespoň z počátku postava Anety, ale ta má bohužel dost málo prostoru.

Žánr erotického thrilleru není zcela běžný a autoři a scénáristé asi vědí, proč se do něj nepouštět. Ani se nepamatuji, že by v tomto směru (snad kromě někdejšího filmového hitu Základní instinkt) slavil nějaký zástupce tohoto žánru výraznější úspěch. Špína za nehty je spíše takové delší porno povídka, ve stylu devadesátých let, kdy to možná ještě nějací čtenáři hltali. Neřadím se mezi puritány, a kdybych tohle četl někdy začátkem „devadesátek“, možná bych nad tím také zaslintal. Dnes to spíše vyznívá jako upachtěné softcore, kde na konci už je to ve stylu „každý s každým“. Obávám se, že kdyby tam vystupoval nějaký pes, došlo by i na něj. Kniha sice není moc dlouhá, ale kdyby se z ní vypustila slova jako šu*at a k*rva, byla by ještě o třetinu kratší.

Text: Sára Saudková, Miloš Čermák (2019)
Vydáno: Euromedia Group, a. s. v edici Kalibr (2019)
216 stran