Prameny Vltavy (Petra Klabouchová)

V rámci jubilejného 20-teho ročníka Veľkého knižného štvrtku uzrela 14. októbra 2021 svetlo sveta knižná novinka od Petry Klabouchovej z produkcie HOST — vydavatelství, s. r. o. Autorka rodáčka z juhočeských Prachatíc je už čitateľom známa z predchádzajúcich románov Anglická zahrada a Podvod zlatého faraona.

Kriminálny román je zasadený do fiktívnej šumavskej obce Františkov, v ktorej sa odohráva hlavná dejová línia. Vlnu pobúrenia medzi miestnymi občanmi vyvolá nález tela trinásťročného dievčaťa, ktoré zamrzlo v zasneženom lese oblečené do pruhovaného pyžama so židovskou hviezdou. Stane sa to zrovna na medzinárodný deň holokaustu. Môže to byť náhoda? To sotva, pretože objavená mŕtvola študentky vimperského gymnázia pretrhne ako divá voda dávno uzatvorenú hrádzu, z ktorej sa začínajú valiť v mysli šumavákov už dávno zabudnuté spomienky. Postupne začínajú ožívať tie neskutočné obrazy hrôzy, ktoré sa tiahli ako sivé mraky ponad husté borovicové lesy. Mali to byť starostlivo ukryté tajomstvá, ktoré už nikdy nemali uzrieť svetlo sveta. Trinásta komnata zapadnutá v prachu dávnych čias sa otvorila. Nánosy zla, toľké roky starostlivo potláčané, vytrysknú plnou silou. Udierajú tak presne, že dopadajú najmä na tých nevinných.

Prameny Vltavy budete doslovne čítať jedným dychom a hltať stránku za stránkou. Autorke sa podarilo absolútne naturalisticky vystihnúť pochmúrnu atmosféru českého pohraničia, ktoré akoby dodnes po toľkých rokoch nespamätalo z nánosov násilností a obrazov smrti. Rázovitý šumavský kraj, kde sa po stáročia miesila nemecká a česká kultúra zažil v tridsiatych rokoch minulého storočia po nástupe A. Hitlera kritický obrat, z ktorého sa už nikdy nespamätal. Pôda nasiakla krvou tak, že jej očistenie nebude už zrejme nikdy možné. Tí, čo snívali sen o tisícročnej ríši museli horko zaplakať, pretože si nikdy nemysleli, že zažijú na vlastnej koži teror od susedov, ktorí im aj s úrokmi vrátili všetko za roky príkoria. A pomstili sa skutočne neľútostne. Zlo vždy plodí len zlo, spôsobuje ďalšie utrpenie a prináša nové obete. Kto mal na tom všetkom väčší podiel viny? Nemci alebo Česi? Ešte aj dnes sa vedú o tejto téme nekonvenčné historické debaty a pisateľka túto komplikovanú otázku necháva otvorenú s tým, nech si každý urobí vlastný názor na vec.

Petre Klabouchovej sa podarilo skvelo prepojiť detektívny príbeh s historickými reáliami a spojiť rôzne dejové línie. Podstatnú úlohu zohráva aj časová slučka tohto románu, ktorý je prerozprávaný v rôznych časových líniách a perspektívach. Prekvapivo zamotaný príbeh s prvkami psycho thrilleru, v ktorom nechýba ani malá špionážna odbočka v závere, vyústi do prekvapivého zvratu, ktorý robí tento krimi román ešte atraktívnejší. Ako to býva v reálnom živote – nie vždy dobro víťazí nad zlom.

Realisticky sú vykreslené aj hlavné postavy, pričom čitateľ nemá problém sa s nimi stotožniť a vnútorne s ich konaním v mnohom súhlasiť, pričom autorke nechýba ani zmysel pre humor.

Ak Vás zaujímajú historické hádanky spojené s lúštením náročných kriminálnych rébusov, v ktorých je pravda starostlivo ukrytá pod mnohými vrstvami šumavskej krajiny, tak túto knihu len tak ľahko neodložíte.

Nakladatel: HOST
309 str.

Autor příspěvku: Artúr Soldán