Dejte dohromady Olivera Twista, Phila Marlowea a Foresta Gumpa, a co vám vyjde? Nejzvláštnější detektivní román roku 2000…
Oliver Twist proto, že stejně jako on je i hlavní hrdina Lionel Essrog sirotek, co vyrůstal v Chlapeckém domově sv. Vincenta, v místě dosti neutěšeném. Odtud ho spolu s dalšími kluky začal brát na stěhovácké práce jistý Frank Minna – výrazná otcovská postava, ke které mohli sirotci vzhlížet a kopírovat ho.
Phil Marlowe proto, že když je po letech Frank – nejdůležitější člověk v Lionelově životě – zabit, rozhodne se zjistit podle vzoru soukromého očka, kdo za to může, i proti všemu a všem.
A Forest Gump proto, že i Lionel je jiný než ostatní, lidé ho neberou příliš vážně, je pro ně prostě jen „ten pošuk“. Lionel má totiž Tourettův syndrom, kdy se nutkání vykřikovat nadávky a novotvary pojí s obsedantivně kompulzivním jednáním – počítáním věcí nebo dotýkáním se předmětů i lidí.
Ze začátku jsem ke knize přistupovala dost podezřívavě – co to bude za detektivku s podivným mimoněm v hlavní roli? Ale hned první stránka mě vyvedla z omylu – tohle bude literární zážitek a parádní příběh, psaný poetickým stylem, který prostě musím dočíst, i kdybych nechtěla. Takovou sílu ta kniha má.
Lionel Essrog je určitě zvláštní, ale je inteligentní a má vypravěčský dar – a z jeho povídání si člověk může také leccos domyslet. Třeba to, že Minnova detektivní agentura, do které se tak nějak transformovala agentura stěhovácká, má jisté pletky s brooklynskou mafií. Ale souvisí s ní nějak i Minnova smrt? Ironií totiž je, že i když Lionel a jeho tři bývalí spolužáci ze sirotčince pracují v detektivní agentuře, nevědí prakticky nic o žádném svém případu. Frank byl jejich velitelem, ale nebyl sdílný co do detailů – takže na čem to zrovna pracoval, zatímco Minnovi Muži seděli venku s odposlechem, to musí Lionel teprve zjistit. Ale jak to tak vypadá, je na to sám…
Brooklyn v tomhle příběhu působí zlověstně, ošuntěle, jako místo, kam by slušný člověk určitě nezašel. A ty fotografie… Každá kapitola je uvedena nějakou fotkou z Brooklynu, černobílou, a bez lidí – liduprázdné ulice, zamračené domy, čtenář tak sice má přesnější představu o zasazení ději, ale také z nich získá zvláštní pocit neskutečna. (Ten má ostatně hlavní hrdina téměř celou dobu svého pátrání…)
Takže jde jen o to překonat počáteční nedůvěru a možná nějaké ty předsudky, a ze Sirotků z Brooklynu se v tu ránu vyloupne jedna z nejvýraznějších a nejnovátorštějších detektivek posledních let. Dokonce se už připravuje i film. Slavný herec Edward Norton píše scénář, bude režírovat a obsadil se do hlavní role. Jsem opravdu zvědavá, co z toho vzejde, na druhou stranu ve filmu se ztratí ta poetika Lionelových vnitřních monologů, díky které je tahle kniha tak výjimečná. Co bez ní zbyde? Nervózní vykřikující skorodetektiv, působící ještě výstředněji než Adrien Monk? Doufejme, že si s tím Norton poradí…
Originál: Motherless Brooklyn
Překlad: Ivana Štěpánková
Vydal: Štrob, Širc & Slovák, 2008