Román Konec vosí sezóny není čistá detektivka, spíše velmi zdařilý a čtivý procedurální thriller se silnou sociální kritikou a výbornou atmosférou.
Za Konec vosí sezóny získala skotská autorka, Denise Mina, v roce 2011 cenu za nejlepší přeloženou detektivku od Švédské akademie autorů detektivek (The Martin Beck Award) a loni cenu za nejlepší britskou detektivku (Theakston’s Old Peculier Crime Novel of the Year Award).
Spolu s detektivy pátráme po pachatelích vraždy. Pachatele ale vlastně známe, jen nevíme, jak byla provedena a proč. Příběh rozhodně nepostrádá napětí, které kromě jiného vytvářejí i situace, kdy teenager prožívá velmi komplikovanou životní situaci. Ať už je to způsobeno něčím, na na co vliv nemá — bezcitný bohatý otec, který má dvě rodiny —, nebo sebevražda otce, případně čin, který následoval. Přesto závěr působí mírně překvapivě.
Příběh začíná poměrně hororově. Bestiální vraždou mladé ženy spáchanou dvěma „mladými nemotornými pubescenty“, řečeno slovy Sáry.
Rozčilení ji vyburcovalo k útoku. „Já vím, proč jste přišli,“ řekla, vykročila k němu a ukázala rukou ke schodišti. „Vy nevíte, s kým mluvíte, udělali jste chybu-“
„STŮJ!“ Rozezlený kluk vycenil zuby. „Vrať se, kurva.“ Rozhodně k ní vykročil a usmál se. Děsilo ji, jak nepřirozeně suché měl zuby.
(str. 13)
Sára Errollová nedávnou pohřbila svou matku, která byla na vozíčku a péče o ni vyžadovala pečovatelskou službu. V kuchyni je nalezena spousta ukrytých peněz. Byly ty důvodem vraždy? Nebo souvisela s prací, kterou Sára vykonávala, aby se mohla postarat o matku? Jaký vztah ji pojí s mužem, kterému se podobá jeden z teenagerů?
Tou dobou je nalezen i bezcitný bohatý finančník, který spáchal sebevraždu. Zůstává po něm rodina, kde snad ani nikdo příliš netruchlí.
Pokud máte rádi styl Iana Rankina nebo Val McDermidové, nejspíš vás bude bavit i Denise Mina. Jejich literární styl zvaný tartan noir vychází ze skotské literatury a je ovlivněn i americkou drsnou školou a severskou detektivkou. Hlavní postava má často osobní důvody pro svou práci u policie a v průběhu pátrání prožívá osobní krizi.
Skotskou autorku Denise Minu nejspíš známe hlavně jako autorku komiksu Muži, kteří nenávidí ženy. Spisovatelka má už ve své bibliografii ale i slušnou řádku detektivek a dva scénáře.
Konec vosí sezóny je druhým titulem z řady s vyšetřovatelkou Alex Morrowovou z Glasgow. Autorka velmi otevřeně popisuje sociální problémy a rozdíly ve Skotsku. Sama vyšetřovatelka má temnou minulost, do které postupně nahlížíme. S jednou z hlavních podezřelých, která pracovala v domě zavražděné, ji totiž pojí pouto z dětství, na které by ráda zapomněla. Jejich vztah, dříve kamarádský, jí narušuje průběh vyšetřování. Právě vyšetřování je popisováno velmi podrobně, stejně tak zákulisní boje v řadách policie nebo chování některých policistů v chudinských čtvrtích.
Alex Morrowová vede víceméně spokojený rodinný život, je v pátém měsíci těhotenství a těší se na mateřství. To je ta klidná část života, ve kterém hledá jistotu, aby se odpoutala od minulosti a zvládala svou práci. Kromě její osobní linie a vyprávění spojeného s jedním z teenagerů se ocitáme i v prostředí chudinské čtvrti a životě matky se čtyřmi dětmi, která se snaží o ně postarat a bránit je, když jsou vyšetřovány kvůli vraždě staré ženy.
Jediné, co bych knize vytkla, byl pro mě trochu zmatený závěr. Přestože předchozí vyprávění je naprosto plynulé a velmi čtivé, během posledních pár stránek jsem měla trochu problémy s orientací v textu. Několikrát jsem měla pocit, že jsem musela pár stránek přeskočit, trochu mi nedávaly smysl. Tahle trocha nejistoty mě však neodradí od toho, abych se na jaře 2014 nepoohlédla po dalším příběhu ze série, prvním případu Alex Morrowové s názvem Stále půlnoc.
Originál: The End of the Wasp Season, 2011
Překlad: Ivan Němeček
Vydal: Panteon, 2013
408 stran
Na Audiolibrix můžete zakoupit audioknihu báječně namluvenou Jaromírem Medunou.