Zhouba Londýna začíná jako úplně obyčejná kriminálka, takže byste opravdu nečekali, že uhne do žánru fantastiky…
Inspektor Quill po čtyřech letech konečně uzavírá případ drogového bosse – s pomocí dvou poldů v utajení zatkli Toshacka, úspěch. Až na to, že jim zatčený exploduje při výslechu. Quill s oběma tajnýma, Seftonem a Costainem, plus analytičkou Rossovou, musí zjistit, kdo ho zabil, jestli to nebyl někdo zevnitř oddělení. Rozbíhá se klasické vyšetřování, které nejistou čtveřici dovede až k bodu, kdy si všichni uvědomí, že mimo svět, který znají, existuje ještě jiná, o dost temnější realita…
Paul Cornell je kamarád Bena Aaronovitche a žánr urban fantasy plus krimi mají společný. Londýn Cornella je však mnohem temnější, protože nemá žádného užvaněného konstábla, který by vše, co vidí, potřeboval vtipně glosovat. Místo toho má čtyři poldy, každý s vlastními démony, a ty hodil doprostřed „urban fantasy“ ať se s tím poperou, jak umějí. Kdo čekal, že to bude podobně vtipné, bude lehce zklamaný. Ale najde si i tam to, co mě baví na Aaronovitchovi – zakomponování magie do všední policajtské rutiny. Konstábl Grant vymýšlí excelovské tabulky na duchy, tady zase například mají korkovou nástěnku, která (i přes její obsah) pomáhá týmu předstírat, že je to normální případ, který se dá zvládnout standardizovanými postupy. (Nebo něčím, co se jim hodně podobá.)
A tak se díky tomuhle „případu“ seznámíme s londýnskou čarodějnicí, zjistíme, jak moc nervydrásající může být fotbalové utkání proti West Hamu. Paul Cornell taky ukáže všem čtenářům detektivek nový rozměr oblíbeného klišé, jak temnotou semletý policajt stojí na samém okraji pekla…
Cornellův Londýn bude čtenářům Aaronovitche připadat povědomý, jako by Peter Grant byl za tím dalším rohem. Jen to všechno tíhne víc k hororu než komedii. Jako by Cornell psal pro ty, kterým připadá, že Ben nepřistupuje k městským legendám dostatečně seriózně (jak jen může být procedurální detektivka říznutá velkou dávkou fantasy seriózní…).
Originál: London Falling, 2014
Překlad: Veronika Volhejnová
Vydal: Argo, 2019
351 stran