Vražda jako dárek (Olivia Kiernan)

Existují různé práce s různými výhodami. Učitelky od dětí k narozeninám dostanou kytičku, detektivové… mrtvolu.

V Irsku nemají policii, ale Gardu. A ve zvláštní jednotce pro mimořádné případy je detektiv Frankie Sheehanová, která dostane krabici a v ní indicie ke hře na vraždu. Mazec začne ve chvíli, kdy pochopí, že nejde o fikci – indicie ukazují na skutečnou pohřešovanou osobu. A webová stránka patřící ke hře eviduje další hráče. Garda musí pochopit pravidla hry – ale taky dodržovat protokoly (a vyhýbat se komisařce…).

Jako v každé správné detektivce jsou tu otevřené různé paralelní případy, které spolu možná souvisejí. Už měsíc pohřešovaný televizní moderátor se možná znal se zmizelou dívkou ze hry. Někdo dostatečně šílený a arogantní v pozadí tahá za nitky a používá lidi a policajty jako figurky na hrací ploše. Odpočet na webové stránce ještě zvyšuje riziko, když není jasné, co se stane, až čas vyprší. Co nejhoršího si „gamemaster“ může vymyslet pro ty, co prohrají?

Frankie jsem si oblíbila už v první knize Bez dechu a mrzelo mě, že nebyl přeložený žádný další díl. Takže Vražda jako dárek byla jasná volba. Superintendantka Frankie je suverénka, kterou její tým plně respektuje. Má svéráznou rodinu, díky které si připomíná, že venku je normální svět bez vražd a zbytečné krutosti. Bojí se, že přijde o parťáka, který se zamiloval a přítelkyně má výhrady k jeho pracovní době. Frankie je prostě normální a je proto snadné si ji oblíbit.

A samotný případ je pořádné zvláštní – police zahnaná do hraní hry s rozšířenou realitou, kde hrací plochou je celý Dublin a pravidla se vynořují teprve během vyšetřování. Vždyť kdo by nechtěl zahrát si na detektiva, zkusit si vyřešit fiktivní případ pěkně z gauče. Je to vzrušující – pro amatéry, kteří tomu nemusí čelit každý den.

Tudíž tenhle svět hráčů a pravidel je pro mě nový a zajímavý. Všechna ta morbidní fascinace násilnou smrtí. A dlouhá britská tradice her na vraždu. K tomu přidejte pátrání policie, které škrtí rozpočet protivná šéfka, a mravenčí přibližování k pravdě… a máte z toho výbornou detektivku, kvůli které stojí za to posunout večeři, i když máte vážně hlad…

Originál: The Murder Box, 2021
Překlad: Soňa Tobiášová
Vydal: Domino, 2022