Tenkrát v noci (Karin Slaughter)

Na onu noc, kdy byla znásilněna, by Sara Lintonová ráda zapomněla. Nyní ji ale musí prožít znovu, navíc možná bylo všechno jinak. Další případ Willa Trenta.

Americká spisovatelka Karin Slaughter debutovala v roce 2001 románem Zběsilost. Je autorkou čtyřech knižních sérií, ale v poslední době se věnovala spíše samostatným románům a čtenářsky nejoblíbenější sérii s vyšetřovatelem Georgijského úřadu vyšetřování (GBI) Willem Trentem poněkud zanedbávala. Trochu to napravila streamovací služba Disney+, když nedávno uvedla třináct epizod seriálu Will Trent zpracovávajícího motivy z některých Karininých knih. Ještě předtím Netflix uvedl adaptaci románu Mozaika lží coby stejnojmenný osmidílný seriál.

Ve většině knih si spisovatelka nebere servítky, co se týče poněkud morbidnějších scén a už vůbec ne pokud jde o násilí na ženách. Hrdinky románů Karin Slaughter jsou tak duševně silné ženy, se kterými se však osud nemazlil, a muži jsou často vylíčeni jako bezskrupulózní sexuální predátoři. Ale abychom autorce nekřivdili, i některým ženským postavám dokáže dodat krutost, jak to dokazuje tento román.

Prolog začíná před třemi lety. Doktorka Sara Lintonová má noční pohotovost v Gradyho nemocnici v Atlantě. Přivezou sem devatenáctiletou Dani Cooperovou, která s vozem nabourala před nemocnicí do sanitky. Mladá žena je na tom špatně a Sara (úmyslně ji píšu s krátkým „a“, i když v předchozích románech bylo její jméno počeštěné, nicméně respektuji rozhodnutí překladatelky) s kolegy bojují o její život. Jenom Sara však zaslechne, že jí Dani z posledních sil řekne, že byla znásilněna a prosí ji, ať násilníka zastaví. Sara jí to slíbí a dívka umírá.

O tři roky později Sara svědčí u soudu jako svědkyně obžaloby. Rodina Dani Cooperové žaluje Tommyho McAllistera, bývalého přítele Dani, který ji měl tehdy znásilnit. Tommy však díky bohatým rodičům odchází jako vítěz, bez trestu, rodina přijala mimosoudní vyrovnání. Pro Saru navíc nebyla svědecká výpověď jednoduchá. Také ona se stala obětí znásilnění, když jí před patnácti lety přímo v nemocnici znásilnil uklízeč. Obhájce Tommyho všechny tyto okolnosti u soudu vytáhl a Sara si celou hrůznou událost, kvůli které nemůže mít děti, znovu prožívá. Ještě v soudní budově se setká s Tommyho matkou Britt, která zřejmě pod vlivem nějaké návykové látky Saře prozradí, že chce „svého chlapečka“ zachránit „před nimi“. Také Saře řekne, že její tehdejší znásilnění nebyla náhoda a že oba případy spolu souvisí. Lékařka však už z Britt více nedostane.

Will Trent, který se má zanedlouho se Sarou oženit, se spolu se svou parťačkou Faith Mitchlellovou snaží Saře pomoci. Kdo jsou ti „oni“? A jak mohou oba případy souviset? Uklízeč si svůj trest odseděl a Dani prokazatelně znásilnil Tommy, i když se trestu vyhnul. Navíc zmizela další dívka, která je možná obětí neznámého násilníka. Kromě toho je jasné, že Tommy bude ve svých výpadech pokračovat. Will i Faith však mají svázané ruce – žádný případ vlastně neexistuje, a tak nemohou využít obvyklé policejní zdroje a jejich pátrání je nejen tajné, ale není ani zrovna legální.

Jedná se už o jedenáctý případ s detektivem Trentem, nicméně větší úlohu má tentokrát Sara. V románu sice nenajdeme detailní popis brutálního násilí, jako tomu bylo u některých autorčiných dřívějších románech, to však neznamená, že se nejedná o syrové čtení. Karin se opět soustředila na násilí páchaném na ženách, důležitou úlohu tu hraje „samčí nadřazenost“, pocit neomezené moci pramenící jak z bohatství, tak ze společenského postavení. Podezřelí se rekrutují z řad lékařů, navíc povětšinou uznávaných kapacit, což je o to horší. Čtenářsky je to ozvláštnění nesporně zajímavé, jelikož se v podobných případech většinou jedná o finančníky a různé byznysmeny.

Román se odehrává v několika vrstvách. Jako zajímavou vsuvku sledujeme stalkera komunikujícího se svou příští obětí (formou přepisu SMS zpráv), dočkáme se dokonce jedné retrospektivní scény, kdy se mladá Sara chystá na slezinu se spolužáky z fakulty, zajímavou část tvoří jisté odhalené diskusní fórum. Nesporným kladem je samotné pátrání, ještě opepřené faktem, že vše může souviset s účastníky zmíněné sleziny. Došlo k ní právě před patnácti lety, a právě ten večer, kdy Sara slezinu opustila a nastoupila na noční, se stala obětí znásilnění. Will a Faith se tedy snaží najít tehdejší aktéry, zdali si něčeho nevšimli nebo dokonce něco neskrývají. Akčnější prvek pak zastupuje scéna, kdy Will na chvíli pracuje v utajení, dokonce s Faithiným dospělým synem Jeremym. Setkáme se i s jejich nadřízenou Amandou Wagnerovou, naopak zcela chybí Willova bývalá žena Angie Polaskiová.

Karin Slaughter ve svém novém románu dodává čtenářům vše, co od ní očekávají. Chybějící brutální scény (pominu-li znásilnění jako takové, samozřejmě) nahrazuje psychologický teror, pachuť ze zneužívání moci i společenského postavení a z naprosté neúcty k něžnějšímu pohlaví. I přes jistou vrstevnatost všechny složky spolu dohromady ladí, takže i když není tempo vyprávění stejné, jde o román, který má spád, vyvolává otázky, je zajímavý a napínavý až do samotného konce. Fanoušci vztahu Willa a Sary také nebudou ochuzeni, i když Sara si tentokrát opravdu sáhne na dno svých psychických sil. Když bych to měl shrnout do jediné věty – Karin Slaughter své zásadní téma žen čelících násilí různého druhu z předchozích samostatných románů přetavila do dalšího příběhu Willa Trenta. Povedlo se jí to podle mého názoru víc než dobře.

Originální titul: After That Night (2023)
Vydáno: HarperCollins
Publishers (2023)