Michael Connelly spojuje světy svých hrdinů Harryho Bosche a Terryho McCaleba v novém českém vydání krimi dramatu plném temné melancholie a morálních dilemat.

Když se řekne Harry Bosch, Mickey Haller nebo Renée Ballardová, čtenářům detektivek se jistě vybaví jméno literárního otce těchto postav, Michael Connelly. Při vyslovení jmen Jack McEvoy nebo Terry McCaleb už to asi tak automatické nebude. Někdejší americký soudničkář, nyní veleúspěšný spisovatel a také televizní producent, se proslavil sérií s losangeleským detektivem Hieronymem „Harrym“ Boschem, ovšem ani série s obhájcem Hallerem či soukromou vyšetřovatelkou Ballardovou si nevedou o moc hůře. První dvě série se už dočkaly podoby televizního seriálu, na adaptaci příběhu s Ballardovou se pracuje. Knižní řadu s novinářem McEvoyem autor odstartoval už v roce 1996 a zatím v ní vyšly tři tituly, sérii s bývalým agentem FBI McCalebem začal psát Connelly o dva roky později a zastavil se na dvou titulech. Čtenáři Connellyho příběhů ví, že se postavy jednotlivých sérií v románech potkávají a často i těsně spolupracují. Román Temnější než noc vyšel už v roce 2002 v nakladatelství BB art, nyní vychází znovu v rámci reedičního programu nakladatelství. Řadí se coby sedmý titul série s Boschem, ale také jako druhý z řady s McCalebem. Což znamená, že se zde autor plně věnuje oběma postavám.
Terry McCaleb je bývalý profilovač FBI se specializací na sériové vrahy. Po transplantaci srdce musel Federální úřad vyšetřování opustit. Nyní se živí tím, že na své lodi vozí klienty na rybářské výpravy. S manželkou Gracielou, kterou poznal při vyšetřování vraždy její sestry, žije na malém ostrově Catalina u pobřeží jižní Kalifornie. Společně vychovávají sestřina dvanáctiletého syna Raymonda (jehož otec utekl už před jeho narozením) a spolu ještě mají čtyřměsíční holčičku.
Jednoho dne se na Terryho obrátí vyšetřovatelka Jay Winstonová se žádostí o pomoc při řešení vraždy Edwarda Gunna, muže, kterého před šesti lety vyšetřoval Harry Bosch v případu smrti prostitutky. Gunn tehdy tvrdil, že jednal v sebeobraně, protože ho údajně prostitutka napadla a chtěla okrást, ale Bosch jeho verzi nikdy neuvěřil. Nyní je Gunn nalezen mrtvý, svázaný do kozelce, a na místě činu zůstává zvláštní stopa – plastová sova, plašič na ptáky. Terry, který s Boschem v minulosti spolupracoval, si brzy všimne sovy jako spojitosti s motivy obrazů Hieronyma Bosche. Tato souvislost ho přivádí na myšlenku, že se buď někdo snaží rafinovaným způsobem Harryho zaplést do případu, nebo detektiv vzal spravedlnost do vlastních rukou a nechal za sebou zvrácený podpis. Terry trvá na tom, aby ho Jay přizvala k případu jako civilního konzultanta.
Vyšetřování však není pro Jay ani Terryho lehké. Jay by falešným obviněním riskovala svou kariéru a Terry zase přátelství s Boschem. Navíc Bosch je zkušeným veteránem s perfektní znalostí policejních postupů, což ztěžuje hledání důkazů – ať už o jeho vině, nebo nevině. Navzdory těmto překážkám se Terry pouští do pátrání. Harry Bosch je mezitím plně zaměstnán soudním procesem, kde jako vyšetřovatel obžaloby svědčí proti známému režisérovi obviněnému z vraždy mladé herečky. Netuší ovšem, že se sám stává středem jiného případu.
Autor ve svých románech často zpracovává společenské otázky, jako je rasismus či politikaření v policejních složkách. V tomto příběhu se zaměřuje na téma spravedlnosti a následků nedořešených případů, které detektivy hluboce poznamenávají. Klade otázky o vině, trestu a důsledcích činů, byť vykonaných s dobrým úmyslem. Jak už vyplynulo z předchozích odstavců, v knize se řeší dva případy – smrt Gunna a proces s režisérem. Obě dějové linie se vymykají syžetu klasické detektivky. Nevyšetřuje se tu vražda hned od začátku, takže nejsme svědky obvyklého hledání důkazů a sestavování seznamu podezřelých. V dějové lince s Gunnem jde o motiv „božích mlýnů“ a možného vzetí spravedlnosti do vlastních rukou, zatímco dějová linie s obviněným režisérem nabízí čtenářům mimo jiné i několik scén ze soudního přelíčení. Ty spíše dominují řadě s Mickeym Hallerem, na druhou stranu je zajímavé sledovat soudní proces očima druhé strany.
Dvě hlavní postavy románu představují protipóly: idealista Terry touží po klidném životě s rodinou na odlehlém ostrůvku, přitom ale cítí, že mu něco chybí. Naopak Harry, žijící v domě nad Los Angeles, hledá zadostiučinění v odsouvání „zrůd“ z ulic, přičemž balancuje na hranici mezi dobrem a zlem. Jeho temná povaha a motivy jsou méně čitelné, což ponechává nejednoho čtenáře v nejistotě, na čí straně vlastně stojí.
Tentokrát tu chybí Jerry Edgar, a s některými dalšími Boschovými kolegy se setkáme jen letmo. Terry bohužel postrádá nějaké větší charisma. Možná ho někteří čtenáři budou ze začátku litovat kvůli jeho zdravotnímu hendikepu, nicméně dilema, zdali zůstat v bezpečí rodinného kruhu, nebo se vydat po stopě vraha, je natolik v krimi příbězích vyčerpané, že už asi nikoho neosloví. Obě hlavní postavy se mimochodem párkrát potkají s výše zmíněným Jackem McEvoyem.
V každém případě je Temnější než noc rozhodně zajímavé krimi drama, které v sobě obsahuje několik stěžejních motivů, ať už podezřívání, otevírání starého případu či soudní přelíčení. Především však nepostrádá onu temnou melancholii, na kterou jsme z autorových románů zvyklí, a kterou skvěle podbarvuje noc plná pouličních světel a přesto temná, podkreslená jazzovými tóny.
Originální titul: A Darkness than Night (2001)
Vydáno: Hieronymus Bosch, Inc. (2001)
Vydání v České republice: Slovart, s. r. o., Praha (2024)
Přeložili: Pavel Rak a Alena Raková (2002)
352 stran