Síla přírody (Jane Harperová)

Koncom mája 2019 vydalo HOST — vydavatelství, s. r. o. druhé pokračovanie detektívnych prípadov agenta austrálskej federálnej polície Aarona Falka. Detektívny príbeh voľne nadväzuje na autorkinu prvotinu Sucho (HOST, 2017) za ktorú obdržala cenu Victorian Premier’s Literary Awards. Ihneď po vydaní sa tento román zaradil medzi New York Times bestsellery a vzbudil veľký ohlas medzi čitateľskou verejnosťou absolútne presným opisom divokej, často pustej a nehostinnej austrálskej prírody a detailným psychologickým opisom postáv hlavných hrdinov. Veľké očakávania vzbudzoval aj jej druhý román, ktorý vyšiel v angličtine v roku 2017 pod názvom: Force of Nature. Český preklad tohto skvelého románu zaistila Alžběta Kalinová.

Aj v druhom románe je dominantným faktorom a hýbateľom celého deja príroda, ktorá sa sprvu javí ako veľmi prívetivá až ľahkovážne koketná slečna, ale postupne sa jej tvár mení a drsnie. Nie náhodou, je to práve prírodný živel, ktorý v zlomku sekundy dokáže zmeniť osudy ľudí a podlomiť ich charaktery, a to až tak zásadne, že zrazu v plnej kráse vidíme, že ak je človek vytrhnutý z bezstarostného domova obklopeného technologickými hračkami, je zrazu uprostred prírody úplne bezbranný a nemohúci. Doslova a do písmená nahý až na kosť a snaží sa prežiť. Za každú cenu na úkor všetkého naokolo. Ak teda spadne po hlave do nehostinného buša zrazu v ňom ožijú tí tajomní doposiaľ spiaci démoni, ako sú ľudská zlosť a závisť. Zrazu sa všetko pekné dokáže za pár sekúnd zmeniť a to tak zásadne, že to čo doposiaľ stálo na pevných základoch a zásadách, sa behom pár sekúnd zrúti ako pieskový hrad.

Klasik by povedal, že jediné autority v živote sú príroda a smrť. Autorka Jane Harperová, rodáčka z Veľkej Británie od roku 2008 žijúca u protinožcov nás o tom presvedčuje na každej stránke svojho dych berúceho detektívneho thrilleru, pri ktorom si budete živo predstavovať divokú austrálsku prírodu, uprostred ktorej sa odvíja náš zdanlivo banálny prípad jedného zmiznutia.

Ak ste sa v úvodnom románe Sucho nabažili nehostinného počasia bez kvapky dažďa, tak v druhom románe Vás čakajú hotové prírodné orgie v opačnom garde – a nepriazeň počasia je doslova vpitá do každej stránky. Neskutočne strhujúcí a komplikovaný dej sa odohráva v stále neutíchajúcom  daždi, zime pri častých výpadkoch elektrickej energie. K deju samotnému: nočný telefonát od kolegyne Carmen vytrhne Falka z letargie a ani sa nestačí spamätať a už mu bdelá spolupracovníčka hlási, že sa v horskom parku Giralang nešťastnou náhodou stratila Alica Russelová, ich klúčová svedkyňa v prípade korupcie, ktorá tu bola na víkendovom teambuildingu s 5-timi kamarátkami z práce. Začína rutinné vyšetrovanie. Ak sa povie tento všedný pojem, každému hneď napadne, že pôjde do tuhého a to hneď od úvodných stránok. Aarona a Carmen sa teda vydajú po stopách 5tich žien a doslova minútu po minúte rozoberajú čo sa všetko počas ich obyčajného pobytu v parku prihodilo.

Kniha je perfektne dejovo skombinovaná, na jednej strane sa obaja vyšetrovatelia konfrontujú so štyrmi preživšími, pričom každá zo zachránených ponúka svoju verziu príbehu o tom, prečo a ako Alica zmizla. Na druhej strane sledujeme aj autorkin detailný časový opis priebehu celého teambuildingu, kde postupne na povrch ako horúca magma vyplávajú všetky neresti, ktoré sa dlhodobo neriešili a to pracovné nezhody, intrigy a závisť. A čo je najhoršie tieto negatívne emócie sa začínajú neustále krôčik po krôčiku stupňovať, pretože z banálneho výletu sa zrazu stane holý boj o prežitie. Začína sa to nevinne: pádom plynového variča do koryta rieky, stratením turistickej značky a tým pádom aj smeru cesty, do toho sa strelka kompasu zblázni a ukazuje všade len nie na sever. Teambuilding sa mení na nočnú moru – stany sú mokré, druhý tábor nikde a navyše je všetkých päť žien úplne bez potravín. Do toho neustále prší a park Giralang si začína vyberať svoju daň. Prežijú iba tí najsilnejší, ktorí sa odvážia vzdorovať sile prírody… Ale niekedy je to nad ľudské sily a vzoprieť sa osudu je veľmi ťažká vec. Aby to všetko ale nebolo také jednoduché, zrazu sa objaví svetielko na konci tunela v podobe opustenej horskej chaty v ktorej sa rozhodnú stráviť poslednú noc pred osudným zmiznutím Alice. Že v tejto búde prebýval masový vrah Martin Kovac, ktorý v Giralangu operoval pred 20-timi rokmi (pričom stihol zabiť tri turistiky, z ktorých sa jedno telo nikdy nenašlo) je iba jednou z menej podstatných pohrôm, ktoré sa na päticu žien valia ako vodopád.

Pri tomto krimi románe určite nachvíľku prestanete dýchať, jeho akčný dej Vás bude unášať ako by ste sa plavili na plti po rozbúrenej horskej rieke. Každú chvíľu môže plť naraziť na bralo a Vy sa ocitnete uprostred chladnej vody a musíte zaťať zuby, snažiť sa plávať aby ste prežili. Zabudnite preto veľmi rýchlo na príbehy Paula Hogana, ktorý stvárnil slávneho Krokodíla Dundeeho alebo na sladké pesničky Kylie Minougue. Jane Harperová Vám vo svojom románe prestaví skutočne pravú nefalšovanú tvár dnešnej Austrálie: drsnú, nehostinnú, kde vskutku prežijú iba tí najsilnejší jedinci. A kto podcení prírodu a neskloní sa pred jej majestátnosťou a silou, ten za to bude musieť zaplatiť cenou najvyššou.

Román Síla přírody hodnotím osobne ako top krimi román za posledné roky – famózne a s citom opísaná austrálska divoká príroda a detailne vykreslená psychika hlavných postáv – niečo také sa len tak nevidí. Už teraz sa preto teším na tretie pokračovanie príbehov Aarona Falka a jeho český preklad.

Autor příspěvku: Artúr Soldán