Pět plus tři (Arne Dahl)

Po roku nás opäť veľmi milo prekvapila skvelá švédčinárka Linda Kaprová a redaktor Tomáš Dimter, ktorí sa obaja pod hlavičkou vydavateľstva Mladá Fronta pričinili o vydanie vynikajúcej švédskej krimi s prvkami špionážneho thrilleru. Arne Dahl týmto svojím posledným románom opäť raz dokazuje, že je vo vrcholnej literárnej forme. Aj tentoraz sa môžeme v treťom pokračovaní tešiť na dvojicu „hlavných vyšetrovateľov“ v podaní bývalého komisára Sama Bergera a ex-spravodajského esa Molly Blomovej.

Ihneď na úvodných stránkach sa ocitnete uprostred strhujúceho deja: v Štokholme sa totiž schyľuje k najväčšiemu teroristickému útoku za posledné roky, Sam je stále podozrivý z vraždy, ktorú nespáchal, Molly leží v nemocnici v kóme, a tak sa Berger na veľké naliehanie švédskej tajnej služby rozhodne prijať ponuku na spoluprácu s prísľubom, že spravodajská služba jeho prehrešky už nejako uprace pod koberec.

V tomto krimi románe nie je nič také jednoduché a prehľadné. Dopátrať sa k pravde a odhaliť skutočného páchateľa, ktorý je akoby stále krok pred bdelými očami vyšetrovateľov, bude vskutku vyžadovať nadľudské úsilie. Autor sa doslovne v texte majstrovsky „vybláznil“ a postupne nám krok po kroku súka z rukáva viaceré možné motívy, ktoré určujú ďalšie možné smery pátrania. Niektoré končia v slepej uličke, ale aj tieto na prvý pohľad falošné stopy vždy neomylne odkazujú na ďalšie indície. Ktoré dôkazy sú tie správne a kto má skutočné eso v rukáve? Literárny kritik Jan Arnald sa s čitateľmi hrá ako mačka s myšou, postupne čitateľovi ponúka rôzne vzájomne na prvý pohľad nesúvisiace indície a hádanky s tým, že sa pred čitateľmi odvíja nesmierne pútavý akčný dej, od ktorého sa nedá odtrhnúť a núti Vás hltať stránku za stránkou.

Zabudnite preto na klasické zápletky a vopred predvídateľné motívy a z nich vyplývajúce konania hlavných hrdinov a ich vždy pripravených protivníkov. Klasik by povedal, že nič v súčasnosti už nie je také ako bývalo kedysi. Tajné služby, aj tá švédska zažívajú krízu a do ich radov sa infiltrujú pochybné existencie so skrytými identitami, ktoré v ich vnútri pôsobia ako aktívni „krtkovia“ a robia špinavú prácu pre viaceré nie práve demokratickými hodnotami oplývajúce režimy. Dodávam, že rozhodujúcim motívom pre zradu národných a štátnych záujmov sú tu ako to už odveky vekov býva predovšetkým peniaze a túžba po neobmedzenej moci nad životmi tých druhých.

Arne Dahl sa nesnaží čitateľov poučovať, vidí doslovne za roh a jeho román je multižánrový aj v tom, že skryte medzi riadkami, nešetrí dostatočne veľkou kritikou „švédskeho sociálneho modelu“, pričom problémy vidí najmä v ľahostajnosti a až detinskej naivnosti moderných západných demokracií, ktoré sú už pritom dávno uprostred otvoreného konfliktu, doslovne povedané v prvej palebnej línií kybernetických a iných hackerských útokov.

Románu nechýba autorov typický suchý humor, skvelé do detailu prepracované dialógy, vynikajúce až mrazivo reálne opisy modernej pozlátka zbavenej švédskej spoločnosti. Budete doslovne až do poslednej stránky držaní v napätí, či sa Samovi Bergerovi a Molly Blomovej podarí usvedčiť a dolapiť masového vraha, ktorý vytrvalo uniká spravodlivosti. Zdá sa, že to je úloha neuskutočniteľná, ale ….

Autor příspěvku: Artúr Soldán