Film Promlčeno se sice snaží promluvit k divákovi na kontroverzní téma, ale zůstává pouze v mezích oddechového žánru

Oceněný snímek, kontroverzní téma, Karel Roden v hlavní roli. Mělo by být zaděláno na úspěch. Nebo ne?

Mladá moderátorka nočního rozhlasového pořadu Eva Sommerová (Barbora Bočková) zpovídá posluchačky, které například trápí, jestli jejich bývalý přítel někde nezveřejní fotografie poněkud intimnějšího rázu. Celkem pak není divu, že když se jí ozve jistý Radek (Karel Roden), který žije už dvacet let ve Spojených státech, že by se chtěl spojit s jistou mladou ženou jménem Eliška a něco důležitého jí přes éter sdělit, že nabídku ráda přijímá.

Eliška (Denisa Barešová) je mladá svobodná matka, která svou čtyřletou dcerku díky pracovnímu vytížení téměř nevídá. Naštěstí je tu ale babička (Vilma Cibulková), která s nimi žije ve společné domácnosti a de facto ji řídí. Eliška zpočátku váhá, má-li se noční talk show (která tak trochu připomíná Poštu pro tebe) zúčastnit. Vůbec netuší, stejně jako její matka, kdo by tajemný Radek mohl být a co by jí mohl tak důležitého říci. Nakonec ale souhlasí. Za pořad kápne pár tisícovek, a ty se neúplné rodině hodí.

Radek mezitím přijíždí do Čech. Vybaví se špičkovou počítačovou technikou a také střelnou zbraní. S Evou se telefonicky domluví, že s Eliškou nebude spojen přímo, vše proběhne pomocí střídavých živých vstupů. Evin nadřízený je k celému počinu skeptický. Namítá, že neví, co se z Radka vyklube, ale sebevědomá mladá moderátorka je přesvědčená, že má vše pod kontrolou. Brzy se ukáže, jak velká chyba to byla. Dobře připravený Radek totiž svou zpovědí zasáhne nejen Elišku, ale i samotnou moderátorku a vybudí k činnosti dokonce i kriminální policii…

Snímek režiséra Roberta Sedláčka (Jan Palach, Muži v říji, Pravidla lži) se měl začít točit už na jaře roku 2020, ale první protipandemická opatření natáčení zastavila. Když byl film konečně dotočen, další opatření pro změnu odsunula premiéru. Ta se uskutečnila (ve slavnostním duchu) až 26. dubna letošního roku, v pražském kině Světozor. Film už byl ovšem mezitím promítán v několika zemích v rámci filmových festivalů a odnesl si několik cen. Čím je tedy zvláštní? A bude nějak výjimečný i pro běžného diváka?

Vilma Cibulková, Denisa Barešová, foto: Bontonfilm

Námět je rozhodně zajímavý. I když první třetina filmu je spíše předehrou ke stěžejní zápletce ohledně nočního rozhlasového pořadu. Ta tvoří druhou třetinu a je nejlepší částí filmu. Zpracováním a námětem trochu připomíná snímky Tísňová linka a Viník (nebo jeho dánská předloha Tísňové volání), které se odehrávají za účasti minimálního počtu herců a na malém prostoru, takže musí vyniknout psychologická stránka příběhu a herecké výkony. Právě to, jak jednotliví aktéři reagují na sdělené informace a jak se dá nasnímat v různých úhlech pohledu stále stejné místo, je asi největším (a také bohužel jediným) kladem snímku. V závěru už napětí opadne a nastane citelné zvolnění. Finální scény pak občas vyvolávají smích v publiku, ale nejsem si jistý, zdali to bylo úmyslem (zasahující policisté: „hledaný tu není, vlastně tu není žádný člověk, kromě nás“).

Snímek se snaží svézt na vlně kontroverzního tématu promlčení vraždy v naší zemi, jehož relativně krátká lhůta hraje ve filmu stěžejní úlohu. Přesto se nemohu zbavit dojmu, že téma pouze posloužilo pro rozjezd krimi příběhu oddechového ražení, byť se tvůrci ještě snaží v závěrečných titulcích na diváky zapůsobit několika fakty ohledně promlčování nejtěžšího zločinu.

Ve druhém plánu se Sedláčkův snímek občas strefuje do mediální snahy přitáhnout posluchače k přijímačům a vyloudit z nich komentáře a „lajky“ na sociálních sítích rádií za každou cenu. Ale i na tohle téma byla natočena řada filmů, které šly rozhodně do mnohem větší hloubky.

Psychologie postav rozhodně není jednoznačná. U několika aktérů se během děje změní téměř lusknutím prstu, takže to trochu hraničí s nevěrohodností. Radkovi je například ostře vyčítáno něco, za co v podstatě před lety nemohl, nicméně pomoc od něj nesmrdí. To ani nemluvím o tom, že celé to komplikované divadlo (navíc s řadou propriet, které nakonec zůstaly nevyužity) v Radkově režii mělo za cíl sdělení a jistě vyústění, kterého by se ovšem dalo dosáhnout i za mnohem méně dramatických efektů. Ale zase by nebylo o čem točit film, že. Odlehčující notu pak představuje zkušený kriminalista (Vladimír Kratina) se svým mladším kolegou, který si na dvacet let starý Radkův případ vzpomíná, nicméně za léta ve službě se obalil notnou dávkou skepticismu.

V závěru filmu se dozvídáme zřejmě pravou Radkovu motivaci, která shazuje téměř vše, co předtím bylo řečeno či vykonáno. Evidentně má jít o hlavní zvrat filmu. Pro někoho možná bude překvapením, pro jiného ne, někdo bude možná naopak zklamán poměrně laciným vyústěním příběhu, byť by nebylo tak nereálné. Opět tu ale zůstává taková pachuť něčeho nedotaženého. Onen zvrat zase není až taková „bomba“ a také není žádný morálním apelem.

Karel Roden tu má poměrně malý prostor (v podstatě celý film prosedí v autě a telefonuje přes hlasitý odposlech) a předvádí běžný, nijak nevymykající se výkon. Pro Barboru Bočkovou to byl jeden z prvních větších hereckých výkonů, který zvládla se ctí. Podařilo se jí vystihnout nejednoznačnou polohu mezi citlivou duší, snahou porozumět svým posluchačům, ale zároveň ženu zlákanou vidinou senzačního pořadu. Igor Bareš si střihl dalšího „záporáka“, tentokrát v podobě právníka, který zřejmě stál za události před dvaceti lety, které odstartovaly Radkovo dnešní počínání. Sice se po celou dobu snaží tvářit hrozivě, ale někdy balancuje na samé hraně parodie. Vladimír Kratina pak předvádí dalšího bodrého chlapíka, jakých jsme od něj viděli už nespočet. Nejcivilnější a asi i nejrealističtější výkon podává Denisa Barešová, které tu mladou, svobodnou, nejistou, a posléze i šokovanou a naštvanou ženu věříme. Jak vidno, herci nijak zvlášť nepřekvapili, ale ani nezklamali, jen zkrátka měli poměrně málo prostoru ve snímku, který sází především na příběh.

Promlčeno je zajímavý film nesoucí se v duchu několika podobně laděných zahraničních snímků. Rád by byl kontroverzní, ale je spíše oddechový. Alespoň v závěru si měl ovšem vyjasnit, jestli chce být příběhem se šokujícím zvratem (což se mu moc nepodařilo), nebo s morálním ponaučením (to také moc nefunguje). I přes drobné logické nedostatky ale jde rozhodně o film pohybující se nad průměrem.

Česko, 2022
Česká premiéra: 28. 4. 2022 (pouze v kinech)
Režie: Robert Sedláček
Hrají: Karel Roden, Barbora Bočková, Igor Bareš, Vilma Cibulková, Vladimír Kratina, Karel Jirák, Denisa Barešová, Justin Svoboda, Pavel Lagner, a další.
Délka: 95 minut
Mluveno česky

Oficiální stránka filmu: www.bontonfilm.cz/promlceno

Pošlete článek dál:

Autor příspěvku: Richard Spitzer

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

reCaptcha * Časový limit vypršel. Prosím obnovte CAPTCHA