Smrt v Cornwallu (Daniel Silva)

Pátrání po ztraceném obrazu může odkrýt dost špíny. Gabriel Allon v důchodu mobilizuje staré kontakty a dokazuje, že lze spojit zkušenosti špiona se zálibou ve výtvarném umění.

„Jsem restaurátor obrazů. Ve volném čase ale občas pomáhám policii vyřešit zločiny spojené s uměním.“ Takto skromně mluví Gabriel Allon, hrdina dvaceti čtyř románů bývalého amerického válečného zpravodaje a nyní spisovatele na plný úvazek Daniela Silvy. Čtenáři už samozřejmě vědí, že Allon je legendární špion izraelské tajné služby. Když ho před pár lety jeho duchovní otec poslal do důchodu, využil jeho záliby v malování a restaurování, čímž čtenáře o jejich oblíbeného hrdinu nepřipravil. Zdá se, že riskantní krok vyšel. Allon už sice nezachraňuje svět jako tajný agent, ale i v uměleckém světě se dějí zločiny světového formátu. Vzácné obrazy mohou být platidlem mezi zločineckými kartely, nehledě na to, že je to dobrý způsob praní peněz. Gabriel je ceněným a také velmi žádaným konzultantem. Díky jeho výtvarnému talentu, bohatým zkušenostem z tajné služby a přátelům po celém světě, je často jedinou nadějí na záchranu vzácných obrazů a rozprášení zločineckých gangů obchodujících s uměním. Navrch sice jde o vážné byznysmeny, ti si však na špinavou práci najímají stoprocentní profesionály.

V Cornwallu řádí vrah přezdívaný Sekáč, protože své oběti zabíjí sekyrou. Mladý detektiv seržant Timothy Peel požádá o pomoc Gabriela Allona, kterého už kdysi jako jedenáctiletý mladík obdivoval při prvním Allonově pobytu v tomto kraji. Poslední obětí je profesorka historie na oxfordské univerzitě. Timothymu se na její smrti něco nezdá, nese trochu jiné rysy než ostatní vraždy, takže je možné, že Sekáče někdo napodobuje, nebo jsou ostatní vraždy jen zástěrka. Allon mu dává zapravdu. Zjistí, že profesorka se zajímala o původ Picassova obrazu, který za války zkonfiskovali Němci jistému židovskému obchodníkovi. Obchodníkův vnuk podle všeho obraz objevil v ženevském skladu a požádal profesorku o pomoc s prokázáním původu. Když ho však krátce nato někdo shodí v Paříži ze schodů tak, že se pádem zabije, Allon už vůbec nepochybuje o tom, že za smrtí profesorky je něco mnohem většího než práce sériového vraha. Brzy to vypadá, že každý, kdo o obrazu něco ví nebo se k němu dostane, je v nebezpečí života. Ale kdo má po takové době zájem o to, aby se kolem obrazu nic nerozviřovalo?

Titul by mohl naznačovat, že se Allon přesune na anglické pobřeží a své zkušenosti protentokrát využije „jen“ na dopadení Sekáče. Seržantu Barnabymu ale nebude do řemesla fušovat. Jak už vyplynulo z předchozího odstavce, příběh rychle dostane jiný kurs. Gabriela pomoc dávnému příteli a snaha navrátit obraz právoplatným dědicům opět zavede do různých koutů Evropy a samozřejmě na různá atraktivní místa a do luxusních sídel. Kromě Anglie se podíváme do Ženevy, na Korsiku, do Italie (Benátky), Monaka a do několika míst ve Francii. I tentokrát navštíví Gabriel několik starých přátel (někteří původně stáli na opačné straně barikády než on), aby využil jejich pomoc. Setkáme se s Christopherem Kellerem nebo donem Orsatim. Gabriel nedávno získal novou „pomocnici“ atraktivní Dánku Ingrid, se kterou v této knize bude tvořit téměř nerozlučnou dvojici.

V románu hrají prim finanční a daňové machinace, praní špinavých peněz a tajné obchody s uměním ve světě neuvěřitelně „zazobaných“ lidí. Proti nim stojí špičková sledovací technika a zkušenosti těch, co stojí na té „správné straně“. I když tomu tak nebylo vždycky, nebo na ní stojí jen protentokrát. Silva opět kombinuje skutečné kauzy s fikcí, což je samozřejmě stále velmi atraktivní přístup a příběhu dává větší věrohodnost. Autor sice znovu mluví skromně o příběhu především pro pobavení čtenářů, ale za všemi těmi „pozlátky“ v podobě atraktivních sídel a různých „femme fatale“ cítíme jeho fundovanost, pečlivou přípravu a znalost tématu, které si pro román zvolil.

Řekl bych, že ve Smrti v Cornwallu je tentokrát více přítomen jemný či sarkastický humor, což je příjemné. Zhruba první dvě třetiny je tu až na drobné narážky na události z minulosti absence politiky. Do té doby je to takový standardní výlet po Evropě, na který jednou za čas rádi přijmeme pozvání. Možná od něj nečekáme žádné překvapení, chceme se prostě jen na nějaký čas odpoutat od všedních starostí. A je dost pravděpodobné, že se nám to povede, protože máme kvalitního průvodce, který se stále ještě vyzná a leckdy nás i decentní formou poučí.

V poslední části dojde i na nějakou tu akci a závěr se už pak odvíjí spíše v duchu politicko-špionážního thrilleru. Tady už politika je a hraje důležitou roli. Allon opět nebude mít zrovna malý cíl. Řekněme, že výrazně zasáhne do jedné politické události, ale o tom už se dočtete v knize.

Pokud máte Gabriella rádi, bude se vám líbit i tato kniha. Jak už jsem psal, nevadí, že Allon už není špion, ze svého bývalého řemesla nic nezapomněl. Stále dokáže stoprocentně využít své zkušenosti, ať už z bývalé profese, nebo ze světa umění. K tomu si přidejte atraktivní místa děje, jemný humor a příjemně oddechovou polohu a máte čtení na několik slunných odpolední zajištěno.

 

Originální titul: A Death in Cornwall (2024)
Vydáno: Harper,
An Imprint of HarperCollinsPublishers (2024)
Vydání v České republice: HarperCollins Polska sp. z o.o., Warszawa (2025)
Přeložila: Nina Šalamounová (2024)
448 stran

Pošlete článek dál:

Autor příspěvku: Richard Spitzer

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

reCaptcha * Časový limit vypršel. Prosím obnovte CAPTCHA