Na černé listině (Keith Thomson)

Keith Thomson Na černé listiněŠpionážní thriller o otci a synovi na útěku před vládními zabijáky. Proč proboha jdou po prodavači praček a neúspěšném sázkaři?

Charlie Clark je prostě smolař. Odstrašující případ toho, když se stanete závislým na sázení a prohrajete i svoje boty. Ale protože jsme v Brooklynu, Charlie si nepříliš chytře půjčil od ruské mafie a teď jim jaksi dluží, a to hodně. Zachránit by ho mohly otcovy úspory, takže se velmi hodí, že má staříka odvézt domů z toulek. Ale protože si nejsou zrovna blízcí a dlouho se neviděli, je pro Charlieho dost šok, jak Drummond Clark za těch pár let sešel. Co hůř, ve svých čtyřiašedesáti je na Alzheimera trochu brzo, to ale jeho negenerujícím buňkám nikdo neřekl. A tak má Charlie malinko problém přimět otce, aby si na něj vůbec vzpomněl. Psychický stav Clarka staršího však není ten hlavní malér. Tím skutečným jsou špičkoví zabijáci, kteří po nich z neznámého důvodu jdou, takže vyděšený a konsternovaný Charlie se dává na útěk spolu se svým zmateným otcem. Postupně vysvítá, že Drummond Clark býval tajným agentem, tudíž současné trable asi souvisí s tímhle.
Hlavním motivem tohoto románu je střídání Drummondových stavů – když má jasno, probudí se jeho léta výcviku tajného agenta a dělá přímo zázraky; ve chvíli, kdy jasná chvíle pomine, musí nastoupit flákač Charlie a divoce improvizovat, aby přežili dalších deset minut…
Vůbec Clarkovi mladšímu nezávidím. Kdo měl v rodině někoho s Alzheimerem, ten si umí představit, jak těžké je z člověka vydolovat souvislé informace. Tím hůř, když Clark starší prokládá díry v paměti tvrdošíjným lpěním na krycích historkách. Co z toho je pravda?
Aby zmatků nebylo dost, road trip otce se synem je kombinován s linií šarmantního obchodníka se zbraněmi, který do děje zasáhne dosti výrazně, a jednou krásnou agentkou, jejíž motivy nejsou úplně zřejmé. Ale jak děj postupuje, zjistíte, že zřejmé není vlastně téměř nic, až na zvyšující se kvalitu zápletky. Co na začátku vypadalo jako evidentní, to takové nemusí zůstat až do konce.
I když v první půlce knihy člověk neví, co si o příběhu myslet, jestli je to celé míněno vážně, nebo se ty střípečky humoru objevují úmyslně, druhou polovinu jsem si prostě užívala a bavila se odhadováním, kam až bude malér Clarkových eskalovat. Protože vážně se to moc brát nedá. Sice se na začátku postavy ohrazují proti filmům s Jamesem Bondem, že prý ve skutečném světě špionáže by byl mrtvý hned, vzato kolem a kolem Charlie by ve skutečném světě zemřel asi milionkrát…
Moc bych za to nedala, že tahle knížka inspirovala scenáristy kasovního trháku RED (Retired Extremely Dangerous) – kdyby ovšem předtím neexistoval komiks, takže možná Thomson opisoval od Warrena Ellise…? Každopádně máme tady sociální pracovnici, přestárlého bývalého agenta a novou generaci agentů, kteří mají seniora odstranit. To sedí. Pak už se to sice odvíjí trochu jinak, ale… i z téhle knihy by byl znamenitý akční film. Když je přímo napěchovaný honičkami, střílečkami a disfunkční rodinou, která k sobě zas hledá cestu, téměř tím škemrá o filmové plátno. I nějaké ty hlášky by se našly…
Tvrzení na obálce, že román se řadí mezi to nejlepší, co ve špionážním žánru za poslední dobu vyšlo, je sice značně nadsazené, zvlášť pro ty, co četli Steinhauerova Turistu. Má ale originální nápad, umí pobavit a rozhodně není jen bezduchou střílečkou, takže se vážně divím, jak to, že to ještě nikdo nenatáčí???

Originál: Once a Spy, 2010
Překlad: Dalibor Míček
Vydal: Domino, 2010
369 stran
www.dominoknihy.cz

Pošlete článek dál:

Autor příspěvku: Michaela Turková

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

reCaptcha * Časový limit vypršel. Prosím obnovte CAPTCHA