V temnotách (Martin Stručovský)

V třetím dílu detektivního románu s Matějem Mlynářem se opět vracíme do Jindřichova Hradce odhalovat nejtemnější zákoutí města i hlavních postav. A že tentokrát jsou pořádně temná.

Po románech Bez duše a Zavátá sněhem jsme spolu s Matějem Mlynářem vtaženi do dalšího drsného příběhu z Jindřichova Hradce. Matěj se jako soukromý detektiv snaží pomáhat druhým, ale tentokrát potřebuje pomoci i on sám. Po událostech z předchozího titulu (Zavátá sněhem) je zničený a straní se blízkých. Kvůli tomu trpí jeho vztah s matkou, ale i dcerou, která jejich odloučení obzvlášť špatně nese. Přišel o svou druhou dceru a právě proto přijímá nový případ, ve kterém na popud nešťastné matky hledá ztracenou dívku. Současně jeho partnerka Pavla, která pracuje u policie, řeší případ rituální vraždy novorozence.

Oba případy jsou pro detektivní dvojici velmi těžké a dokáží jim rozdrásat jejich nitro. Současně jsou si velkou oporou a možná jsou jediní, na koho se mohou vzájemně zcela spolehnout.

Tyhle story z menšího města jsou velmi drsné a člověk vždy zadoufá, že něco takového se v našich končinách odehrává pouze v mysli spisovatelů. Ačkoliv se už našly i námitky, že titul V temnotách je málo drsný. I tento díl se nese v duchu americké drsné školy, ale je napsán tak, aby byl z větší části uvěřitelný. Člověk pak může přemýšlet o tom, jestli na temných stránkách života v krásném městě není něco pravdy. A že ta dávka rvaček, drog, prostituce a dalších akčností úplně stačí. Kromě toho se tento titul hodně věnuje sektám, což bývá další z pořádně náročných oblastí lidského žití.

Stejně jako v předchozích případech, i tentokrát se jedná o neuvěřitelně čtivý příběh a s končící knihou litujete, že nemá přinejmenším jednou tolik stránek. I když určité situace a události často nejsou příliš lákavé, Pavla s Matějem jsou velmi sympatičtí, uvěřitelní a jejich osudy zkrátka baví. Možná trochu zarazí příliš něžné výroky drsné policistky, ale není to nic, co by obzvlášť vyrušovalo. Matěj je neohrožený soukromý detektiv, jehož život se ocitá v zajímavých turbulencích. Jeho alkoholové období se ho ve vypjatých okolnostech snaží dostihnout, do toho náročný případ a minulost v podobě otce, kterého by nikdo nechtěl. Stejně tak ale čtenáře baví sledovat další pravidelné osoby z knihy a pozorovat jejich osudy, mezilidské vztahy a jejich proměny.

Z náznaku na konci knihy je patrné, že příští pokračování bude zase pořádně temné.

Na Facebooku Matěje Mlynáře můžete sledovat, že se už svižným tempem rodí čtvrtý příběh s Matějem Mlynářem. A to je skvělá zpráva.

Nakladatel: Motto, 2020