Pašerák: nejnovější snímek Clinta Eastwooda na odlehčenější notu a s banálním ponaučením

„Můžeš si koupit všechno, ale čas si nekoupíš.” Clint Eastwood i ve svých téměř 88 letech režíruje opět sám sebe.

Stárnoucí Earl Stone (Clint Eastwood) se celý život věnoval pěstování květin a byl v tom velice úspěšný. Na svém pozemku zaměstnával několik mexických zahradníků a pravidelně za své květiny získával ocenění. Co se týče rodinného života, tam už tak úspěšný nebyl. Rozvedl se už dávno a pravidelně zapomínal na všechny možné narozeniny a výročí, dokonce i na svatbu své dcery (Alison Eastwood). To se psal rok 2005. Tehdy byly on-line objednávky květin ještě v plenkách a Earl nový způsob obchodování s pohrdáním přehlížel…

O dvanáct let později Earla internet převálcoval. Osmaosmdesátiletý pěstitel přišel o svou firmu a zůstal mu jen otlučený pickup s hromadou starých krámů. Když dorazí na zásnubní oslavy své vnučky, zbytek rodiny se s ním odmítá bavit. Jeden z mexických hostů Earlovi nabídne možnost výdělku – převážet určité zboží sem a tam, na nic se neptat a nezjišťovat, o co jde. Earl se totiž pochlubil, že nikdy nedostal pokutu a pro Mexičana je starý muž v otlučeném pickupu zřejmě ideální.

Earl nabídku přijímá. Bývalý veterán korejské války sice neztrácí suchý humor, ale chce jen přežít, postavit se znovu na nohy a pokusit se ještě pomoci rodině, kterou zanedbával a také partě kamarádů, též veteránů. Ve své naivitě se tak stane kurýrem pro mexický drogový kartel dopravující své „zboží” z jihu do Chicaga. Když prozře, stojí před dilematem – všechno nechat, nebo si ještě něco vydělat? A dá se z rozjetého vlaku vůbec bez úhony vyskočit?

Clint Eastwood je samozřejmě pojem mezi akčními hrdiny, a to už minimálně od série s „Dirty Harrym”, nekompromisním policajtem ze sedmdesátých let, či ze své westernové éry (viz Leoneho klasiky Pro pár dolarů navíc a Hodný, zlý a ošklivý). Ti, co jen trochu sledují filmové dění, pak ví, že se v pozdějších letech coby režisér vyjadřoval k řadě politických či společenských témat (a ve většině filmů si střihl i hlavní roli). Ať už to byla válečná dramata (Vlajky našich otců, Dopisy z Iwo Jimy), životopisné snímky (J. Edgar, Americký sniper) nebo zpracování relativně nedávných událostí (Sully: Zázrak na řece Hudson). Občas si odskočil i k méně vážným tématům, nicméně vždy se snažil dívat se na zpracovávanou látku z odlišné perspektivy (anti-western Nesmiřitelní).

Alison Eastwood, Clint Eastwood. Foto: Warner Bros.

Na novinářské projekci se před promítáním jeden z kolegů vyjádřil, že se filmu trochu bojí vzhledem k pokročilému věku režiséra a hlavního představitele. Po zhlédnutí filmu mohu konstatovat, že je sice zbytečné se bát, ale také je zbytečné mít přehnaná očekávání. Tentokrát jde spíše o oddechový snímek, kterému by asi nejlépe slušela charakteristika smutná komedie s road movie a krimi dramatem dohromady. Na rozdíl od dřívějších sdělení v Eastwoodových filmech z tohoto snímku pouze vychází otřepané ponaučení (řečeno slovy hlavního protagonisty) „rodina je na prvním místě, práce až na druhém místě, a ty ostatní blbosti nepotřebujete”. Ano, to my víme, Clinte. A podobných filmů tu už bylo…

Earl trousí suché hlášky nejen na adresu různých společenských nešvarů (klasickým terčem je dnešní mánie mobilních telefonů), ale i na všudypřítomné mexické přistěhovalce („jsou levnější, než stěhováci”), což lehce reflektuje současné Spojené státy. Především jde ale o úsměvný příběh, na který se celkem dobře kouká a ve kterém není (kromě pár závěrečných scén) navzdory tématu téměř žádné násilí. I proto lze prominout některá scénáristická „zaškobrtnutí”. Například že by válečnému veteránovi nebylo jasné, že za tak velké peníze nemůže převážet nic legálního (tak co ten údiv, když objeví, co skutečně převáží) nebo že by si kartel v závěru nedohlédl na převoz jedné z největších zásilek.

Režisér nabídl další party řadě známých a osvědčených herců, až už šlo o větší, nebo i menší role. Agenta FBI, který je „pašerákovi” na stopě, si zahrál Bradley Cooper, který se objevil už v Eastwoodově Americkém sniperovi. Jeho šéfa si zahrál Laurence Fishburne (Tajemná řeka, série Matrix), parťáka pak Michael Peña (Odstřelovač, World Trade Center). V menších rolích se objeví „specialista na latinské padouchy” Andy Garcia a Clintova skutečná dcera Alison.

V souvislosti s Pašerákem se mluví o nejspíše posledním Eastwoodově filmu. To samozřejmě nemusí být pravda, ale proč si ten film neužít jako možné rozloučení s jeho kariérou. Jako připomínku člověka, který toho pro film hodně udělal, který nás bavil v desítkách rolí nebo ve svých filmech dojal či donutil k zamyšlení. Už jen proto stojí za to ho vidět znovu a být svědkem toho, že ani téměř v devadesáti letech neztrácí humor a stále ještě má jistou jiskru v oku…

 

The Mule

USA, 2018

Česká premiéra: 21. 3. 2019

Režie: Clint Eastwood

Hrají: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Dianne Wiest, Taissa Farmiga, Michael Peña, Alison Eastwood, Andy Garcia, Laurence Fishburne, Clifton Collins Jr., Robert LaSardo, Noel Gugliemi, Katie Gill, Ignacio Serricchio, Lobo Sebastian, Loren Dean, Victor Rasuk, Pete Burris, Devon Ogden, a další.

Délka: 116 minut

Mluveno anglicky, španělsky (české titulky)

Oficiální česká stránka filmu: www.vertical-ent.cz/klient-84/kino-78/stranka-1669/film-277986

Oficiální stránka: www.themulefilm.net

Pošlete článek dál:

Autor příspěvku: Richard Spitzer

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

reCaptcha * Časový limit vypršel. Prosím obnovte CAPTCHA