Také na někoho občas zatroubíte, když máte pocit, že se na zelenou nerozjel dost rychle? Možná po shlédnutí tohoto snímku své chování přehodnotíte. Alespoň tvůrci nového snímku s Russellem Crowem se Vás o tom budou snažit přesvědčit…
Den rozvádějící se matky Rachel (Caren Pistorius) nezačal zrovna nejlépe. Ale to ještě netušila, jak otřesně skončí. Ráno zaspala, dospívajícího syna doveze do školy nejspíš pozdě a pozdě přijde i na schůzku s důležitou klientkou. Ta o tom Rachel záhy přesvědčí, když jí po telefonu zavolá, že s jejími službami končí. Frustrovaná mladá žena na křižovatce zatroubí na mohutný pickup před sebou, který se nechce na zelenou rozjet. Velká chyba.
Za volantem sedí mohutný zarostlý chlápek (Crowe), který přišel o zaměstnání a přišel i o manželku. Rachel netuší, že jen pár hodin předtím utloukl manželku i jejího současného partnera kladivem a navrch zapálil jejich dům. Na další křižovatce Rachel dojede, omluví se a požaduje omluvu i od ní. Naštvaná mladá žena o tom nechce ani slyšet, a tak řidič pickupu rozpoutá peklo, na jaké Rachel do smrti nezapomene. Troubení, najíždění zezadu a vybržďování je jen začátek, takový lehký „předkrm“…
Je vidět, že příběh chtěl reagovat na aktuální téma rostoucí agrese ve společnosti, silnice jako odraz stále hektičtější a vystresovanější civilizace nevyjímaje. Tedy problém, který samozřejmě netrápí jen USA, ale jak víme z médií, setkáváme se s ním i u nás. Varování, že opravdu nevíme, kdo sedí v autě vedle nás či před námi, takže se nám i zdánlivě mírné gesto může vymstít, rozhodně není nijak přehnané, což potvrzují mediálně známé případy a možná znáte i pár případů ze svého okolí. Tvůrci snímku v čele s režisérem Derrickem Bortem (před časem natočil komediální drama Jonesovi, které se také snažilo o kritický pohled, tehdy na konzumní způsob života a posedlost značkovým zbožím) však tohle všechno vzali jen jako základ k rozvinutí psychothrilleru o nesmyslném a bezdůvodném násilí. Díky tomu se občas na film nekouká moc příjemně, a ani příjemně nepůsobí jako celek. Vedle násilí je tu sice ještě několik honiček v ulicích města (točilo se v New Orleans), díky nimž film v některých okamžicích připomíná slavný Spielbergův Duel.
Závažné téma se tedy už dále nijak nerozvíjí a poukazování na „zkaženost“ společnosti jen místy probleskuje. Například ve scéně, kdy Rachel nadává, že je na silnici moc aut, přičemž sama sedí jen se synem v obrovském kombíku. Nebo ve scéně, kdy při vražedném řádění vyšinutého řidiče pickupu (ve filmu je jeho postava označena jen jako „Muž“, v jedné scéně se ale představí jako Tom Cooper) v restauraci ostatní jen zděšeně přihlížejí, nikdo nehne ani prstem, zato si pár jedinců všechno potají točí na video.
Celá myšlenka důsledků, které vyvolal zdánlivě banální konflikt, se pak ještě navíc ztrácí kvůli tomu, že tvůrci sáhli po řadě mnohokrát profláknutých zápletek. Mám na mysli terorizování blízkých a rodiny, nebo obligátní hru na kočku a na myš v prázdném domě. Když se na scéně poprvé objeví krejčovské nůžky, je každému jen trochu zběhlému divákovi jasné, že na ně dojde, a nemusí ani čekat, než je před finálním „použitím“ kamera zabere v dostatečně výmluvném detailu. Film shazuje jistá předvídatelnost – je jasné, že pár lidí v Rachelině okolí čeká také peklo, ale nakonec to bude ona, na kom všechno zůstane (byť v tomto případě bude mít na pomoc ještě syna). Je to tak nabíledni, jakože poldové přijedou přesně deset vteřin poté, co je po všem. Kromě toho celá konstrukce o „výchovné lekci“, kterou se Rachel rozhodl udělit řidič pickupu, stojí jen na tom, že si Rachel nechá na benzínce v autě mobil, čehož agresor bravurně využije.
Když tohle všechno akceptujete, protože chcete prostě jít do kina na nějaký „akčnák“ (ostatně tohle byl první snímek, který byl v USA uveden do kin poté, co byla většina kinosálů zavřena kvůli pandemii koronaviru), pak Vám už možná ani nebude vadit, že se podle filmu můžete řítit po městě stodvacítkou, u toho ještě telefonovat, hledat kontakty v mobilu, a případně se otáčet na syna. Stejně tak spolknete, že Rachel nakonec řídí tak, že by jí i samotný Steve „Bullit“ McQueen vysekl poklonu.
Otázkou je, proč v tomhle Russell Crowe vlastně hrál. Role vyšinutého řidiče byla původně nabídnuta Nicholasi Cageovi, ten ji ale odmítl. Crowe v jednom z rozhovorů také připustil, že po prvním přečtení scénáře ve filmu hrát nechtěl, nakonec ho ale zlákalo po Čisté duši nebo Master and Commander: Odvrácená strana světa zkusit si něco jiného. Nebo to možná trefněji vystihl jeden kolega z novinářské projekce, který zmínil Croweho předchozí účinkování v seriálu Nejsilnější hlas a pak si prý možná herec řekl „tak, kde bych tu cejchu ještě uplatnil“. Chápu, že tvůrci chtěli přitáhnout diváky na známé jméno, ale thrilleru podobného ražení jako je Vyšinutý by více prospěla neokoukaná tvář. Zatímco představitelka Rachel, jihoafrická rodačka Caren Pistorius (Světlo mezi oceány), je u nás v podstatě neznámá, oscarového Crowea známe z řady kasovních trháků i kritikou ceněných snímků (Gladiátor, L. A. – Přísně tajné, Na odstřel, Správní chlapi). Takže tady mu jeho silničního agresora moc nevěřím, navíc ještě k tomu tu má tak jeden až dva výrazy, se kterými si vystačí. Jeho charisma zůstalo nevyužité, přitom by se dalo v řadě scén využít.
Vyšinutý by mohl být zajímavým i zneklidňujícím filmem, kdyby se držel v úvodu nastíněného aktuálního tématu a rozebral ho do hloubky. Nebo kdyby se alespoň stal novodobým Duelem. Nakonec z obojího zbyla jen torza doplněná několika surovými scénami a nenápaditými honičkami v autech. Ze zamýšleného naléhavého sdělení tak paradoxně nejvíc funguje povedená úvodní titulková sekvence, využívající (zřejmě) reálné šoty a podbarvená skvělou hudbou.
Takže, budete po shlédnutí filmu, který na plakátech avizuje „může se to stát i vám“, na křižovatce ještě troubit na jiné řidiče? Rachel už v tom má jasno. Alespoň podle závěrečné scény s banálním ponaučením.
UNHINGED
USA, 2020
Česká premiéra: 10. 9. 2020
Režie: Derrick Borte
Hrají: Caren Pistorius, Russell Crowe, Gabriel Bateman, Jimmi Simpson, Anne Leighton, Lucy Faust, Michael Papajohn, Austin P. McKenzie, Sylvia Grace Crim, Stephen Louis Grush a další.
Délka: 90 minut
Mluveno anglicky (české titulky)
Oficiální česká stránka filmu: www.vertical-ent.cz/klient-84/kino-78/stranka-1669/film-417919
Oficiální stránka: www.unhingedmovie.com