Můžete utíkat před minulostí a před osudem. Nakonec se v kruhu dostanete tam, kde jste začali.
Český spisovatel a písničkář Kamil Pešťák se hudbě věnuje už od osmnácti let, kdy složil svou první písničku. Kromě hudby se pak ještě aktivně věnoval cyklistice, golfu a freeride lyžování. Později mu bylo jako textaři líto, že do krátké písně nemůže vložit tak dlouhý příběh, jak by si přál. A tak se v roce 2012 pustil do psaní prvního dobrodružného románu. Měl pro něj vymyšlený název, který se už ale objevil v literatuře několikrát. Nakonec si tedy vypůjčil název skladby svého kamaráda Petra Hracha a zrodil se román Když se kruh uzavřel. Vyšel v roce 2015 autorovým vlastním nákladem, tehdy ještě pouze jako e-kniha. V papírové podobě vyšel později, v malém nákladu 600 kusů. Byl mání jen na akcích, kde Kamil vystupoval, a přes internet. O tři roky později autorovy vyšly volně navazující romány A nad tím vším je slunce a Co se do vás vejde. Zatím posledním autorovým počinem je detektivka na odlehčenější notu Následuj mne.
V letošním roce román Když se kruh uzavřel převedlo do audioknihy Vydavatelství Tebenas. Knihu načetl osvědčený dabér a herec Martin Stránský, jehož televizní diváci mohou znát ze seriálů Modrý kód, Ordinace v růžové zahradě 2 nebo Doktoři z počátků. A také jako český hlas doktora House ze stejnojmenného amerického seriálu. Kniha Když se kruh uzavřel je rozdělena do třech hlavních částí, každou uvádí jedna ze starších autorových písní (Hubenej kluk, Cizinec a Klidně stůj). Mezi kapitolami jsem jednoduché hudební předěly.
Vyprávění začíná v březnu 2012 v kanadském průsmyku Salmo Pass. Poznáváme českého čtyřicátníka Davida Loose, který se z horské chaty, kde přespal s několika dalšími osobami, vypravil pro pomoc pro jednu z nich (nic bližšího zatím nevíme). Na cestě do „civilizace“ ho srazí lavina a David zůstane uvězněný ve sněhovém hrobě. Právě v takový čas je možná vhodný okamžik začít se zabývat minulostí a zrekapitulovat svůj život…
David byl obyčejný kluk, který vyrůstal za socialismu. Byl obdařen slušným hudebním talentem, který začal zprvu využívat k balení holek a později ho začal živit jako člena rockové kapely v raných devadesátých letech. I když kapela hrála tzv. cover verze, slavila úspěch i s Davidovými vlastními věcmi. Celkem brzy dostali mladí muzikanti možnost vystupovat v Holandsku. David si ale až příliš pozdě uvědomil, že se nechal zatáhnout do ilegálních kšeftů. Jako jeden z mála se rozhodl ze všeho vycouvat. Zaplatil za to poměrně vysokou cenu. Coby „ten, kdo ví příliš mnoho“ byl nucen uprchnout do zahraničí. Nejprve do Rakouska, a když si ho i tady minulost našla, pak za oceán do Kanady. Teprve až těsně před uvězněním v lavině si uvědomil, že ho tady osud opět oklikou dostihl…
Nevím, jestli textař musí být automaticky dobrý spisovatel, ale v případě Kamila Pešťáka to rozhodně platí. Jeho prvotině totiž není téměř co vytknout (snad jedině to, že ke dvěma zásadním životním obratům hlavního hrdiny přispěla až skoro neuvěřitelná náhoda). Román se čte – v tomto případě poslouchá – velice dobře. Vyprávění má spád, je zajímavé a čtenář či posluchač se rozhodně nemusí dívat na hodinky nebo přeskakovat stránky. Mini sága zahrnující osudy hlavního hrdiny od počátku „divokých devadesátek“ až do nedávné současnosti je líčena poutavě, takže si nejeden starší čtenář může všechny ty roky čerstvě nabyté svobody, která sebou nepřinášela pokaždé jen to dobré, připomenout. Autor občas stručně objasní, jak to tehdy chodilo. Daří se mu to stručným a nevtíravým způsobem – rozhodně nejde o žádný dokument z nedávné historie („V roce 1990 to bylo celkem běžné, chodilo se na každou kravinu.“).
Kamil Pešťák tvrdí, že mu v naší české kotlině chybí dobrodružný román přesahující hranice regionu, což je podle jeho slov zatím spíše doménou tzv. severských či anglosaských autorů. Peštákův příběh nepřesahuje jen hranice regionu (kromě zmíněných států se odehrává se také ve Švýcarsku nebo USA), ale i žánru. V jeho románu najdeme prvky špionážního thrilleru i krimi dramatu. K dynamice děje přispívají poměrně krátké kapitoly, některé dokonce obsahují jen několik vět. Autor střídá pohledy i na ostatní klíčové postavy a v závěru druhé části dokonce rozvine další dějovou linii týkající se Davidovy kanadské manželky Connie. Tahle zápletka ovšem není nijak inovátorská, takže možná i proto se autor ve třetí části zase věnuje většinou Davidovi.
Kniha v některých pasážích (zejména v té z devadesátých let) připomíná Frýbortova proslulého Veksláka. I tady je zpočátku hlavní postava nýmandem, který přišel odnikud a vstupuje do „velkého světa“ luxusu, peněz a úspěchu. Na rozdíl od Frýbortova hrdiny Michala však David příliš nebohatne, zato do „průseru“ padá velice rychle. Pešťákův hrdina je pak důkazem, že v „devadesátkách“ člověk ani nemusel být podnikatel, aby se dostal do soukolí špinavé hry, nekalosti se děly prostě i v uměleckém světě. Ostatně, jak trefně poznamenává jedna z postav, vždycky tušil spojení mezi showbusinessem a jedním nejstarším řemeslem…
Děj románu Když se kruh uzavřel je vyprávěn tak trochu ve stylu „polo-fikce“, kdy se může čtenáři zdát, že leckteré události mají reálný základ. Autor tvrdí, že jde o čistě vymyšlený příběh, i když připouští, že se některé události v knize popsané podobným způsobem staly. K větší autenticitě některé kapitoly začínají „zprávou z ČTK“, která ve většině případů posunuje děj podle potřeby o několik let dopředu. V závěru pak někteří „padouši“ dostanou svoje, ale pokud teď namítáte, že to už – vzhledem k předchozímu příběhu – připomíná pohádku, pak vězte, že je to jen proto, aby po nich (jako ve skutečném životě) nastoupili jiní. Pochopitelně mladší, ještě mocnější, bezohlednější a dravější. A autor má hned odrazový můstek do dalšího psaní…
V dobrodružném příběhu o pronásledování a snaze uniknout před osudem najdeme akční scény i drama ve vysokých horách, exkurzi do devadesátých let, k tomu slušnou kriminální zápletku a několik celkem detailně popsaných sexuálních scén. Pojem „sex, drogy a rock’n’roll“ je tak naplněn beze zbytku, nicméně podstatné je, že se tahle audiokniha poslouchá velice dobře. Což je zásluhou jak příjemného způsobu vyprávění, tak přednesu Martina Stránského a jeho sympatického chrapláku. Zbývá tedy už jen smeknout. Jistě mi dáte zapravdu, že ne každému se podaří napsat obsáhlý příběh bez toho, aby čtenáře či posluchače občas nudil. Já jsem si užil opravdu každou minutu poslechu.
Knižní předloha:
Vydání v České republice: Beletric (2015)
244 stran
Audiokniha:
Vydáno: Vydavatelství Tebenas (2020)
Čte: Martin Stránský
Celková délka: 9 hodin 38 minut
Médium: 1 CD / mp3