Setkání v Praze, s vraždou
Hned čtvrtý den roku nabídla Česká televize premiéru nového televizního filmu Setkání v Praze, s vraždou na motivy stejnojmenného románu Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého, který je pátou ze zatím šesti knih jejich detektivní série.
Počin režisérky Jitky Němcové je významný proto, že byla zfilmovaná další česká detektivka, ale také svým hvězdným obsazením. Však jsme si také mohli o natáčení již dlouho před uvedením přečíst na internetu nebo v novinách, což se tak často nestává, a proto bych si dovolil pochválit poměrně dobrou reklamu.
Léto 1997. Anna Lomnická v podání Ivy Janžurové po několika letech cestuje z Kanady znovu do Prahy se svou dcerou (Bára Štěpánová) a dceřinými kamarádkami, členkami Saxbandu. V letedla vedle ní sedí z obou stran česky mluvící lidé. Arpád Král (Otmar Brancuzský), který se do Čech vrací kvůli restituci, a pan Šmíd (Jan Tříska po dlouhé době v televizním snímku) míří do Frankfurtu.
Zpočátku může detektivka působit trochu zmateně a nepřehledně, protože sledujeme několik dějových linií. Soud pana Krále s bývalým estébákem kvůli majetku, vztah mladého policisty Přemka Nejezchleby (Pavel Liška) s jeho dívkou Věrou Hořejší (Lucie Vondráčková), jejíhož tatínka hraje Jiří Menzl, který spolupracoval se Škvoreckým už v šedesátých letech. A právě tento Oscarem ověnčený muž ještě s třemi dalšími („Cimrman“ Jan Kašpar, Pavel Landovský a nám už známý Jan Tříska) cosi plánuje a diváci mohou uvažovat, jestli jde o vraždu.
Hlavní detektivní zápletka byla ale ve scénáři Josefa Eismanna (a autor odpustí, pokud byly věci vynechány z rozhodnutí paní režisérky či dramaturgie) zachována a představila Pavla Lišku v neobvyklé roli. Jeho policista není žádný drsňák, ale nesmírně hodný, laskavý člověk a jeho váhání, jak si vlastně počít s případem – zabili přece odporného estébáka! – patří pro mě k největším kladům filmu. Nedivme se, že váhá, když by vrah mohl být i tatínek jeho dívky. A kdo by neváhal kvůli Lucce Vondráčkové? Komunistické stíny ale nejsou jediné, které osobnost mrtvého zahalují, ještě je třeba zmínit nacistické. Vypořádávat se hned s dvěma epochami v jednom díle, navíc detektivce, rozhodně není něco běžného a autoři si rozhodně zaslouží pochvalu. Přesto dodejme, že u Škvoreckého není ani jedno téma novinkou. Najdeme ho třeba ve známých Hříších pro pátera Knoxe – zajímavostí je, že v knize jde o nacismus a v později se odehrávající televizní verzi o komunistickou minulost.