Historické téma v kombinaci s právnickým thrillerem? Právě toto obojí zdánlivě málo spojitelné slučuje román Kukla motýla, který je prvotinou americké právničky Heather Terrellové.
Zajímavou kauzu, která jí má napomoci stát se společnicí firmy, dostane právnička z Manhattanu, Mara Coyneová. Hilda Baumová, která přežila své rodiče popravené v Dachau se soudí s prestižní aukční síní Beasley’s o sporné vlastnictví obrazu Kukla motýla od fiktivního holandského mistra ze 17. století. Mara zastupuje aukční síň a napomáhat jí má zástupce Beasley’s, Michael Roarke, jehož zná ze studií. Případ, který sice není úplně morálně správný, se zdá, že má díky právním podkladům naději na vítězství. Objeví se ale zvláštní nejasnosti a Mara začíná řešit problém, zda se chovat dle vlastního svědomí nebo se obrátit proti klientovi a své firmě. Byl skutečně obraz regulérně prodán nebo byl ukraden nacisty? Problémem Mary je i vznikající vztah s Michaelem, který nemůže vzhledem k probíhající kauze zveřejnit, ač by si to sama sebevíc přála.
Víceméně pohodový příběh se v polovině knihy mění na zběsilou honičku za pravdou, ve které jde o vše. Z přátel se stávají nepřátelé a naopak zase vzniká nečekané spojenectví.
Kniha vypráví o třech obtížných životních krocích v naprosto odlišných časových meznících a okolnostech.
Právnický román, který je pochopitelný i pro laiky a nenudí zbytečně naučnými výklady, je prošpikován historickým žánrem a okořeněn pasážemi z umění. Vášnivá láska přiměla holandského mistra ze 17. století, Johannese Mierevelda, namalovat obraz a současně ho donutila ztratit svou milovou práci. Druhá historická linie už je více depresivnější a Kukla motýla zde opět hraje jednu z hlavních rolí, když je kvůli své sbírce obrazů, kam patří i Kukla motýla, otec Hildy Baumové nacisty připraven o život.
Mara je ženou, která aby potěšila svého otce přejímá jeho přání za svá a chce se stát společnicí ve velké právnické firmě. Osobní život jde stranou do té doby, než se seznamuje se svým posledním případem. Už na začátku ji čeká rozhodnutí, jak zvládnout případ, aby vyhrála pomocí zákonů a přitom nebyl vyzdvihován morální nárok oběti holocaustu. A to horší ji ještě čeká. Velmi zajímavě podanou osobou, která skýtá mnohá překvapení je i vedoucí pracovnice oddělení určování původu děl pro aukční síň, Lilian Joyceová.
Rozvážný začátek, silný střed a skvělý závěr. Zpočátku se zdá, jako by se pasáže týkající se malíře Johannese do knihy snad ani nehodily, protože tvoří až příliš velký kontrast. Později je ale více než jasné, že jen s těmito důležitými „mezihrami“ může tahle kniha dobře vyznít jako celek.
Původně jsem si myslela, že se Mara Coyneová nehodí pro sériovou hrdinku a že si autorka vybere vždy novou hlavní postavu. Heather Terrellová ale věnovala Coyneové i svou další knihu, Poslední císařova plavba (vyjde do konce roku 2008). Uvidíme, jestli Mara neztratí své charisma.
Na stránce o knize www.thechrysalisbook.com (v angličtině) je možno si kromě jiného poslechnout i komentář autorky.
Originál: The Chrysalis, Balantine Books New York 2007
Překlad: Zdeněk Milata
Vydala: Metafora, 2008