Hrobař (Lisa Jackson)

V květnu letošního roku vyjde další román Lisy Jackson, americké spisovatelky píšící temné, až hororové příběhy. Pojďme si čekání zkrátit představením dvanáct let starého thrilleru Hrobař, který žánrově patří mezi autorčiny nejlepší a nejpůsobivější.

hrobar-lisa-jacksonPředstavte si následující situaci: poslední, co si pamatujete, je neznámý útočník, který vás napadl a píchl vám cosi do ruky. Nyní se probouzíte v neznámém prostředí. Je úplná tma. Nevíte, co se děje. Nemůžete se skoro ani hnout. Nemůžete se posadit. Zjišťujete, že jste uvěznění v rakvi! Zaživa pohřbíváni! Slyšíte pouze, jak někdo na rakev hází hromady hlíny. A směje se u toho. Je to děsivé? Hodně děsivé? A co teprve, když zjistíte, že něco pod vámi odporně zapáchá a že ležíte na něčem měkkém.

Tohle nebyl sen. To byla skutečnost. Byla v pasti. Jako sardinka nacpaná v malinkaté plechovce. Ach, dobrý bože, ne.
Mysl se jí zvolna projasňovala a uvědomila si, že je nahá. Na těle neměla ani kousíček látky.
A záda měla přitištěná na něco, co mělo tvar… Ne…, ne…, NE! Ta rozměklá věc pod ní bylo tělo. To nad ní bylo víko rakve a ona byla bezpochyby pohřbená zaživa.
Jako ta druhá ubohá žena.
Pomozte mi! Prosím, pomoc!“ Začala ječet, kopat, holými koleny tloukla vzhůru a prsty škrábala o víko. Křičela, až ji rozbolely hlasivky.

Str. 113

Právě tohle zažívají oběti sériového vraha, který terorizuje jižanské město Savannah. Detektivovi Pierci Reedovi a jeho kolegyni Silvii Morrisettové posílá posměšné dětské říkanky, které naznačují, kolik dalších obětí má ještě vrah vyhlídnuto. Když je Reed nucen vyrazit na místo nálezu první mrtvoly do hor na severu Georgie, více než pět set kilometrů od svého působiště, vzbudí to pozornost mladé ambiciózní novinářky Nikki Gillettové. Začne se o případ více zajímat a vrahovi dá přezdívku Hrobař, která se v tisku ujme. Zaslouží si tak nejen pozornost veřejnosti, ale i samotného vraha. Bude jen dalším adresátem zvrácených básniček nebo nakonec také jednou z obětí?

V roce 1983 přišlo bankovnictví o absolventku Oregonské státní univerzity. Právě tehdy dala jednatřicetiletá Lisa Jackson na radu své sestry Nancy Bushové a začala psát „Harlekýnky“. Zpočátku to byla jen činnosti na zaplnění volných večerů, ale posléze se z ní stalo zaměstnání na plný úvazek. Lisa časem žánr milostných příběhů opustila, protože začala více tíhnout k temným thrillerům.

K dnešku napsala přes padesát samostatných románů, k tomu je autorkou řady knih seskupených v úctyhodných jedenácti sériích. Každá z nich čítá v průměru kolem čtyř titulů. Jedna z nejplodnějších sérií se odehrává v louisianském New Orleans a my jsme z ní přinesli recenze románů Smrtelný hřích a Absolutní strach.

Když byly na světě první dva tituly zmíněné série, jejichž hlavními hrdiny byli detektivové Rick Bentz a Reuben Montoya, přesunula Lisa Jackson působiště svého nového románu Noc předtím o více jak tisíc kilometrů východněji, do georgijského historického města Savannah. Hlavními hrdiny se stali drsně vypadající a zdánlivě nepřístupný detektiv Pierce Reed, parťačku mu dělala svérázná policistka Sylvie Morrisettová. Společně byli na stopě sériovému vrahovi, který si vzal na mušku členy jedné místní bohaté rodiny.

Romány ze série New Orleans i Savannah se od jiných detektivek odlišují především způsobem, jakým autorka popisuje strach jednotlivých postav. Je v tom něco ze starých „hrůzostrašných“ paperbackových příběhů, způsob tak odlišný od jiných dnešních autorů a přesto (nebo právě proto) skvěle fungující, což potvrzuje obliba této autorky mezi čtenáři v USA, ale i ve třech desítkách dalších zemí.

Detektivní příběhy Lisy Jackson bývají často označovány jako thrillery pro ženy. S tím bych tak úplně nesouhlasil, protože i mě se její styl psaní líbí (co, líbí, jsem nadšen!), ale nelze si nevšimnout, že komentáře k jejím knihám píší převážně čtenářky a že se minulost autorky romantických milostných příběhů promítá i do thrillerů. V jejích příbězích se často hlavní hrdina – policista – zaplete s korunní svědkyní, případně podezřelou, nebo potencionální obětí. Tak tomu bylo ve zmíněných titulech Smrtelný hřích a Absolutní strach a je tomu tak i v Hrobařovi.

Právě tento thriller s hororovými prvky splňuje všechny výše popsané znaky. Podobně jako v jiných autorčiných románech není dvojice policistů jedinými hlavními postavami, tak i tady se dělí o čtenářskou přízeň. Tentokrát s mladou novinářkou Nikki Gillettovou (objevila se už v předchozím titulu Noc předtím), kterou si sériový vrah vybral jako dalšího adresáta svých vzkazů.

Co se týče pachatele, autorka nám postupně dává různá vodítka, kdo by to mohl být. Když si nějakou postavu vytipujeme, Lisa nám naší domněnku o několik stránek dál potvrdí, ale později zase „nabídne“ někoho jiného, aby byl pachatelem nakonec někdo, u koho to vůbec nečekáte. Jak to má ve správné detektivce být. Co na tom, že je vrahův motiv při pohledu z většího odstupu poněkud „vachrlatý“ a že logické základy příběhu by asi druhé a podrobnější zkoumání nesnesly. Krásně jsme se u knihy báli, tak co.

Ale kocour se ani nepohnul. Když se po něm natáhla, zasyčel, odhalil zuby ostré jako jehly a pak se odplížil dál, na opačný konec vozu, kde se nakrčil a zíral na dům.
Jako kdyby cítil samo zlo.
Jako kdyby tady někde číhal Hrobař.
Skrýval se ve stínech.
Pozoroval ji.
Vyčkával.
Nikki vyschlo v hrdle. Tehdy to ucítila. Ten vlhký, studený vítr, který třásl větvemi okolních stromů, překrýval ostatní zvuky a temná noc ukrývala nejodpornějšího z vrahů, zabijáka, který se rozhodl s ní navázat kontakt.

Str. 234

Lise Jackson se podařilo smísit lehce staromódní popisy děsu z neznámého s brutálními a morbidními detaily (její kolegyně Karin Slaughter z „nedaleké“ Atlanty jí jistě tleská), které dochutila sladkou příměsí romantických ingrediencí, které sice ne každý v tomto žánru rád vidí, ale které většinou děj nenarušují. Navíc v Hrobařovi je autorka oproti zmíněným titulům ze série New Orleans umírněnější.

Čtenářský požitek umocňuje Lisa Jackson tím, že nikdy neopomene dobře využít různá zajímavá prostředí, ať už je to zchátralý objekt někdejší nemocnice, hřbitov, farma nebo staré domy. Klade ale také velký důraz na popis nálady. Hrobařovi rozhodně hraje důležitou roli nehostinné a sychravé počasí, věčný vítr a déšť prohánějící se opuštěnými nočními uličkami Savannah. Města, které si dodnes uchovává historický jižanský ráz a které je výbornou a šťastně zvolenou kulisou pro strašidelný a ponurý příběh.

Pokud vám tento titul v knihovně nebo ve čtečce chybí a chcete se pořádně bát při čtení, které se dá zvládnout za jeden či dva dny, neuděláte chybu, když se do Savannah po stopě Hrobaře vydáte.

 

Originální titul: The Morning After (2004)
Vydáno: Kensington Publishing Corp., New York (2004)
Vydání v České republice: Domino (2014)
Přeložila: Petra Pachlová (2007)
392 stran

Recenze na základě elektronické knihy.

Pošlete článek dál:

Autor příspěvku: Richard Spitzer

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

reCaptcha * Časový limit vypršel. Prosím obnovte CAPTCHA